اخبار و مقالات کمپ سفر

بهترین مکان های کمپینگ در ایران

بهترین مکان های کمپینگ در ایران

ایران کشوری با طبیعتی بکر و زیبا است که مکان‌های کمپینگ بی‌نظیری را در خود جای داده است و هرگوشه ای از این خاک زیبا از جذابیت های خاص خود بهره برده است به همین دلیل کمپینگ در ایران می‌تواند تجربه‌ای فراموش‌نشدنی و بسیار لذت بخش باشد. از جنگل‌های سرسبز شمال در مازندارن و گیلان گرفته تا دامنه کوه‌های بلند و مرتفع، طبیعت های بکر لرستان، کردستان و کویرهای با عظمت و زیبای یزد و کاشان. کشور ایران برای هر سلیقه‌ای مکانی مناسب برای کمپینگ دارد.

اما به دلیل خطرات احتمالی نظیر حمله حیوانات وحشی، امنیت و دسترسی راحت نمیتوان در هر مکانی به برپایی کمپینگ پرداخت. با در نظر گرفتن این موارد و از نظر جغرافیایی مناسب ترین و محبوب ترین نقاط برای کمپینگ در ایران سه استان شمالی کشور شامل مازندران، گیلان و گرگان و همچنین استان های کردستان و لرستان هستند.

در این مقاله سعی شده به 10 مورد از معروفترین و بهترین مکان های کمپینگ در ایران پرداخته شود و کسانی که عاشق طبیعت هستند بتوانند یک یا چند شب را در دل طبیعت زیبا و زیر آسمان پر ستاره سپری کنند و از تماشای مناظر بی‌نظیر آن لذت ببرند.

معرفی معروفترین و بهترین مکان های کمپینگ در ایران :

1. روستای فیلبند، مازندران :

روستای فیلبند در ارتفاع 2300 متری از سطح دریا قرار دارد و به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای ابری، به «اقیانوس ابر» معروف است. این روستا یکی از زیباترین روستاهای ایران است و چشم‌اندازهای بی‌نظیری را به گردشگران ارائه می‌دهد. برای کمپینگ در روستای فیلبند می‌توانید به دشت‌های اطراف روستا بروید و از طبیعت بکر و آرامش‌بخش آن لذت ببرید.

کمپینگ در فیلبند برای فصل بهار و تابستان و اوایل پاییز مناسب است، اگرچه در فصل زمستان طبیعت یکپارچه پوشیده شده از برف منظره ای بسیار زیبا و چشم نواز را ارائه میشدهد، اما دمای هوا در این فصل بسیار کاهش پیدا میکند و سرما امکان لذت بردن حداکثری را ایجاد نمیکند.

بهترین مکان های کمپینگ در ایران - روستای فیلبند، مازندران

بهترین مکان های کمپینگ در ایران - روستای فیلبند، مازندران

2. جنگل دالخانی، مازندران :

جنگل دالخانی در نزدیکی شهر رامسر قرار دارد و یکی از زیباترین جنگل‌های ایران بشمار میرود. این جنگل به دلیل وجود درختان سر به فلک کشیده و انبوه، به «جنگل ابر» نیز معروف است. جنگل دالخانی یکی از دنج ترین و چشم نواز ترین نقاط جنگلی برای کمپینگ است و در فصول گرم سال به دلیل آب و هوای خنک تر، طبیعت گردان و کوهنوردان زیادی به این جنگل ورود میکنند، برای کمپینگ جنگل دالخانی می‌توانید به دشت‌های اطراف جنگل بروید و از طبیعت سرسبز و روح‌نواز آن لذت ببرید.

بهترین مکان های کمپینگ در ایران - جنگل دالخانی، مازندران

بهترین مکان های کمپینگ در ایران - جنگل دالخانی، مازندران

3. دریاچه گهر، لرستان :

دریاچه گهر در استان لرستان و شهر دورود و در میان رشته کوه‌های‌ زیبای اشترانکوه واقع شده است و یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران است. این دریاچه طبیعتی بکر و دست‌نخورده دارد و آب دریاچه زلال، شیرین و بسیار خنک است. برای کمپینگ در دریاچه گهر نیاز به پیمایش چند ساعته است که میبایست تجهیزاتی مانند کوله پشتی، کفش و عصای کوهنوردی مناسب به همراه داشته باشید پس از رسیدن به دریاچه می‌توانید در مجاورت دریاچه چادر بزنید و از آب و هوای مطبوع و چشم‌اندازهای بی‌نظیر آن لذت ببرید.

زمان کمپینگ در مجاورت دریاچه گهر فصول گرم سال (بهار و تابستان ) است، در فصول سرد سال رفتن به دریاچه نیاز به مهارت کوهپیمایی دارد و به دلیل سرمای زیاد، این منطقه در زمستان برای کمپینگ مناسب نمیباشد.

بهترین مکان های کمپینگ در ایران - دریاچه گهر، لرستان

بهترین مکان های کمپینگ در ایران - دریاچه گهر، لرستان

4. رودخانه سیروان، کردستان :

رودخانه سیروان در استان کردستان و منطقه اورامان واقع شده است و یکی از طولانی‌ترین رودخانه‌های ایران است. این رودخانه از کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد و در مسیر خود از میان کوه‌ها و دشت‌های سرسبز می‌گذرد. رودخانه سیروان دارای آبی زلال و شفاف است و مناظر اطراف آن نیز بسیار چشم‌نواز است.

کمپینگ در مجاورت رودخانه سیروان یکی از بهترین تجربه‌های سفر به کردستان است و به دلیل کوهستانی بودن انجام کمپینگ فقط در 6 ماه اول سال مناسب است، برای کمپینگ می‌توانید در مجاورت رودخانه چادر بزنید و از آب و هوای مطبوع و مناظر طبیعی آن لذت ببرید. (توجه داشته باشید برای حفظ ایمنی بیشتر، فاصله مناسب از محل برپایی کمپینگ تا رودخانه را رعایت کنید)

بهترین مکان های کمپینگ در ایران - رودخانه سیروان کردستان

بهترین مکان های کمپینگ در ایران - رودخانه سیروان کردستان

5. ساحل درک، سیستان و بلوچستان :

ساحل درک در استان سیستان و بلوچستان و 25 کیلومتری شهر چابهار و در نزدیکی روستای درک واقع شده است، این ساحل که یکی از زیباترین سواحل ایران است، در کنار کویر قرار دارد و شن‌های سفید و نرم کویر با آب‌های نیلگون دریا در هم آمیخته‌اند و منظره‌ای بی‌نظیر را ایجاد کرده‌اند. در این ساحل میتوانید از طلاقی زیبا و بسیار روح نواز کویر و دریا لذت ببرید.

این منطقه در بین بهترین مکان های کمپینگ ایران حال و هوای دیگری دارد. گویی نخل‌ها حرف‌های تازه‌ای برایتان دارند و قرار است کمپینگ متفاوتی را در کنار دریای عمان داشته باشید. کمپینگ در ساحل درک یکی از بهترین گزینه‌ها برای تجربه یک سفر ماجراجویانه و لذت‌بخش است. این ساحل امکانات مناسبی برای کمپینگ دارد و می‌توانید با خیال راحت در آن چادر بزنید و شب‌های بیابان را در کنار دریا سپری کنید.

بهترین مکان های کمپینگ در ایران - ساحل درک، چابهار

بهترین مکان های کمپینگ در ایران - ساحل درک، چابهار

6.کمپ دماوند:

دماوند، بلندترین کوه ایران و خاورمیانه، مقصدی محبوب برای کوهنوردان، طبیعت‌گردان و علاقه‌مندان به کمپینگ است. این کوه با طبیعت بکر و چشم‌اندازهای خیره‌کننده، مکانی عالی برای تجربه یک شب فراموش‌نشدنی در دل طبیعت است. کمپینگ در دماوند را میتوان در هر 4 فصل سال انجام داد و هر فصل ویژگی ها و زیبایی های محصوص به خود را دارد.

بهترین مکان های کمپینگ در ایران - کمپ دماوند

بهترین مکان های کمپینگ در ایران - کمپ دماوند

7. دریاچه الندان کیاسر، مازندران:

دریاچه الندان یکی از دیگر از محبوب ترین، جذاب ترین و چشم نواز ترین مکان های کمپینگ در ایران است. این مکان در استان مازندران، شهر کیاسر ساری و منطقه جنگلی پله الندان و روستای ازنی واقع شده است. دریاچه الندان یک دریاچه طبیعی زیبا است که در میان کوه های جنگلی با درختان انبوه و زیبا قرار گرفته است. آب این دریاچه تنها از طریق بارش باران و برف پر شده است و هیچگونه رودخانه ای به این دریاچه سرازیر نمیشود.

در اینجا برخی از نکات برای برنامه ریزی کمپینگ در مودر در دریاچه الندان آورده شده است:

  • بهترین زمان برای کمپینگ در این منطقه از خرداد تا مهر است.
  • اگر می خواهید در چادرهای آماده اقامت داشته باشید، باید از قبل رزرو کنید.
  • تجهیزات لازم برای کمپینگ، مانند چادر، کیسه خواب، کوله پشتی و ... را به همراه داشته باشید.
  • از محیط زیست محافظت کنید و زباله های خود را با خود ببرید.
بهترین مکان های کمپینگ در ایران - دریاچه الندان کیاسر، مازندران

بهترین مکان های کمپینگ در ایران - دریاچه الندان کیاسر، مازندران

8. دریاچه چورت، مازندران :

دریاچه چورت در استان مازندران، در مسیر ساری به کیاسر، روستای چورت واقع شده است، این دریاچه در سال 1318 پس از زلزله و بسته شدن راه یک چشمه در میان جنگل‌های سرسبز و انبوه بوجود آمد و به دلیل شکل بیضی و عمیق خود و محسور شده توسط جنگل ها، یکی دیگر از زیباترین و محبوب ترین دریاچه‌های ایران و مازندران محسوب می‌شود که هرساله افراد زیادی برای انجام کمپینگ و سپری کردن شب در طبیعت به این دریاچه می آیند.  بهترین زمان برای کمپینگ در جنگل و دریاچه چورت فصل بهار و تابستان تا اواسط پاییز است.

بهترین مکان های کمپینگ در ایران - دریاچه چورت، مازندران

بهترین مکان های کمپینگ در ایران - دریاچه چورت، مازندران

9. دریاچه شورمست سوادکوه :

دریاچه شورمست در جنوب استان مازندران و شهر سوادکوه و در ۶ کیلومتری شهر پل سفید در دل جنگل های توسکا واقع شده است،این دریاچه در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا واقع شده است و از آب چشمه ها و رودخانه های اطرافش تغذیه می شود. دریاچه شورمست در میان کوه های البرز قرار گرفته است و مناظری بسیار زیبا و چشم نواز دارد.

مکان های نام برده شده تنها تعدادی از بهترین مکان های کمپینگ در ایران هستند. ایران کشوری با طبیعتی متنوع، مکان‌های کمپینگ بی‌نظیری را در خود جای داده است. با کمی تحقیق و برنامه‌ریزی می‌توانید مکان مناسبی را برای کمپینگ در ایران پیدا کنید و از طبیعت زیبا و آرامش‌بخش آن لذت ببرید.

بهترین مکان های کمپینگ در ایران - دریاچه شورمست سوادکوه

بهترین مکان های کمپینگ در ایران - دریاچه شورمست سوادکوه

10. جنگل اسالم :

جنگل اسالم تالش یکی از زیباترین و بکرترین جنگل های ایران است. این جنگل در استان گیلان و در نزدیکی شهر تالش واقع شده است. جنگل اسالم به دلیل درختان سر به فلک کشیده، هوای خنک و مه آلود و طبیعت بکر و دست نخورده خود، یکی از محبوب ترین مکان ها برای کمپینگ در ایران بشمار میرود.

دمای هوای این منطقه به دلیل کوهستانی بودن پایین است و شب های سردی دارد، برای کمپینگ زدن نیاز به لباس های گرم دارید.

جاده اسالم به خلخال نیز یکی از جذاب ترین، زیباترین و شگفت انگیز ترین جاده های ایران است که از مسیر تالش وارد شهر خلخال در استان اردبیل میشود.

بهترین مکان های کمپینگ در ایران - جنگل اسالم

بهترین مکان های کمپینگ در ایران - جنگل اسالم

نکاتی برای کمپینگ در ایران :

کمپینگ در ایران تجربه‌ای  بی نظیر و بسیار لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی است. اما، برای اینکه این تجربه به بهترین شکل ممکن رقم بخورد، باید نکاتی را رعایت کنید. در ادامه، به برخی از این نکات اشاره می‌کنیم:

  • قبل از کمپینگ در هر منطقه‌ای، از شرایط آب و هوایی و امکانات آن منطقه اطلاع کسب کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا برای شرایط مختلف آماده باشید و کمپینگ ایمن‌تری داشته باشید.
  • برای کمپینگ به تجهیزات مناسب و کافی نیاز دارید. تجهیزات کمپینگ مانند چادر کمپینگ، کیسه خواب، کوله پشتی کمپینگ، کفش مناسب، لباس مناسب، وسایل پخت‌وپز، آب آشامیدنی، غذا، و وسایل شخصی است.
  • در هنگام کمپینگ، از محیط زیست محافظت کنید و زباله‌های خود را به همراه داشته باشید. زباله‌ها را در طبیعت رها نکنید و آنها را به همراه خود به شهر برگردانید.
  • در هنگام کمپینگ، به حیوانات وحشی توجه داشته باشید و از نزدیک شدن به آنها خودداری کنید. اگر حیوان وحشی را دیدید، آرامش خود را حفظ کنید و به آن نزدیک نشوید.
  • از مردم محلی کمک بگیرید اگر در منطقه‌ای ناآشنا کمپ می‌زنید، می‌توانید از مردم محلی کمک بگیرید. آنها می‌توانند به شما در مورد منطقه و شرایط آن اطلاعات مفیدی ارائه دهند.

با رعایت این نکات می‌توانید کمپینگ لذت‌بخش و ایمن را در ایران تجربه کنید.

مکان‌های کمپینگ در ایران برای سلیقه‌ های مختلف :

تنوع و گستردگی طبیعت در ایران باعث شده که مکان‌های کمپینگ مختلفی در ایران وجود داشته باشد که هر یک جذابیت خاص خود را دارند به طور کلی :

  • اگر به دنبال مکانی برای کمپینگ هستید که در آن از طبیعت سرسبز لذت ببرید، می‌توانید علاوه بر موارد گفته شده به سایر جنگل‌های شمال ایران، مانند جنگل الیمستان، جنگل‌های دوهزار و سه هزار، سی سنگال، سیاه بیشه و همچنین ناهار خوران مراجعه کنید.
  • اگر به دنبال مکان کمپینگی هستید که در آن از کوه‌های بلند و مرتفع لذت ببرید، می‌توانید به دامنه کوه‌های دماوند، سبلان، یا سهند مراجعه کنید.
  • اگر به دنبال مکانی برای کمپینگ هستید که در آن از آب و هوای مطبوع و ساحل لذت ببرید، می‌توانید به سواحل جنوب ایران، مانند ساحل درک و ساحل بریس در چابهار و یا سواحل زیبا در استان هرمزگان مانند ساحل مفنق جزیره هرمز مراجعه کنید.
  • اگر از کمپینگ در کویر لذت میبرید کویر مصر در سمنان، کویر مرنجاب در اصفهان، کویر طبس در خراسان جنوبی، کویر شهداد در کرمان و کویر لوت در کرمان و سیستان و بلوچستان زیبا ترین کویر ها در ایرن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *