اخبار و مقالات کمپ سفر

شناخت انواع کوله پشتی کوهنوردی

شناخت انواع کوله پشتی کوهنوردی کوله پشتی فنی

در مقاله شناخت انواع کوله پشتی کوهنوردی میخواهیم به معرفی و سناخت بهتر در مورد انواع مختلف کوله پشتی در برنامه های کوهنوردی و پیمایشی بپردازیم و کابرد های هر کدام را به صورت مختصر بیان کنیم.

همانطور که میدانید کوله پشتی کوهنوردی یکی از لوازم بسیار مهم و ضروری در برنامه های کوهنوری، طبیعت گردی و پیمایشی بوده که به صورت اختصاصی جهت حمل لوازم و تجهیزات کوهنوردی طراحی شده اند. هر کوله پشتی با توجه به نوع فعالیت و برنامه، مدت زمان برنامه و سفر، میزان ظرفیت مورد نیاز در برنامه و فصل سفر کاربرد های مخصوص به خود را دارند که جهت کسب اطلاعات کامل تر در مورد روش انتخاب کوله پشتی مناسب در برنامه های کوهنوردی شناخت معیار های لازم برای هر برنامه کوهنوردی میتوانید به مقاله انتخاب کوله پشتی کوهنوردی مناسب مراجعه نمایید در این مقاله تنها به معرفی انواع کوله پشتی کوهنوردی خواهیم پرداخت.

1. کوله پشتی کوهنوردی روزانه یا سبک (Daypack) :

کوله پشتی کوهنوردی روزانه همانطور که از نامش مشخص است یک کوله پشتی ایده آل و کابردی جهت استفاده در برنامه های یکروزه و سبک میباشد. کوله پشتی های روزانه که اصطلاحا به کوله پشتی های دِی پَک نیز معروف هستند یکی از انواع پرکاربرد کوله‌ پشتی در برنامه های کوهنوردی میباشد.

این نوع کوله پشتی کوچکتر از سایر کوله پشتی ها بوده و جهت سفرها و کوهنوردی‌های کوتاه‌مدت( معمولاً تا یک روز) مناسب است. ظرفیت این کوله ها معمولاً زیر 35 لیتر است و از آنجایی که به صورت روزانه استفاده می‌شود، برای حمل و نقل آسان و قابلیت دسترسی سریع به وسایل مورد نیاز ایده‌آل است. در زیر به برخی از کاربردها و قابلیت‌های مهم کوله پشتی کوهنوردی یکروزه اشاره خواهیم کرد:

1-1. حمل لوازم شخصی :

کوله پشتی کوهنوردی یکروزه برای حمل لوازم شخصی و ضروری در طول یک روز کوهنوردی بسیار مناسب است. کاربر می‌تواند لوازمی مانند آب، مواد غذایی، لباس‌های اضافی، جوراب، کفش و موارد دیگر را  به راحتی در آن قرار دهد.

2-1. راحتی و سبکی :

کوله‌ پشتی های کوهنوردی یکروزه معمولاً سبک و کم حجم هستند و بسته به ظرفیت آنها، قابلیت حمل بار سبک تا متوسط را دارند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود کاربر یک کوله پشتی راحتی برای حمل در طول روز و فعالیت‌های کوهنوردی داشته باشد.

3-1. سازماندهی و دسترسی آسان :

بسیاری از کوله‌های پشتی یکروزه دارای جیب‌ها و قسمت‌های مختلفی هستند که به کاربر این امکان را می‌دهند تا لوازم خود را هرچعه بهتر سازماندهی نمایند و دسترسی آسانی به لوازم را داشته باشند.

4-1. انعطاف پذیری:

کوله‌پشتی کوهنوردی یکروزه معمولاً قابلیت تنظیم در ارتفاع بند شانه و سیستم پشتی را دارند. این قابلیت به کاربر اجازه می‌دهد تا کوله را به ارتفاع مطلوب و به شکلی که بر روی بدن مناسب است تنظیم نماید.

5-1. استفاده در فعالیت‌های شهری:

علاوه بر کوهنوردی، کوله پشتی های یکروزه برای فعالیت‌های شهری و گشت و گذار روزانه نیز مناسب هستند. کاربر می‌تواند از آن برای سفرهای شهری، پیاده‌روی‌ها و فعالیت‌های روزانه دیگر استفاده نماید.
 
در نهایت، انتخاب یک کوله پشتی کوهنوردی یکروزه به میزان نیازها و فعالیت‌های کاربر بستگی دارد. مهم است که کوله پشتی انتخابی دارای ظرفیت و ساختاری باشد که به کاربر امکان حمل لوازم شخصی در طول یک روز را بدهد و همچنین راحتی و سبکی در استفاده را فراهم کند.

کاربردهای کوله پشتی کوهنوردی یک روزه :

- سفرهای یک روزه و مسافرت‌های کوتاه‌مدت
- پیاده‌روی‌ها و فعالیت های روزانه
- فعالیت‌های ورزشی خارج از کوهنوردی مانند دوچرخه‌سواری و پیاده روی ها (پیمایشی)

2. کوله پشتی کوهنوردی ترکینگ (Trekking Pack):

کوله پشتی های کوهنوردی ترکینگ جهت فعالیت‌های پیمایشی ترکینگ و کوهنوردی در مسیرهای طولانی مدت و متنوع طراحی شده اند. این نوع کوله پشتی ها دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های کاربردی هستند که به کوهنوردان در طول برنامه بسیار کمک می‌کنند. به طو کلی کوله پشتی های کوهنوردی ترکینگ را میتوان به دو دسته کلی شامل کوله‌ پشتی های ترکینگ متوسط (Mid-size Backpacks) و کوله‌ پشتی های ترکینگ بزرگ یا اکسپدیشن ( Expedition Pack ) تقسیم بندی نمود.

کوله های ترکینگ متوسط از ظرفیتی بین 35 تا 55 لیتر برخوردار هستند و جهت کوهنوردی‌های چند روزه و کوهنوردی در آلپ ها و مناطق کوهستانی استفاده می‌شوند، کوله‌ پشتی های ترکینگ اکسپدیشن عموماً از ظرفیتی بالای 55 لیتر برخوردارند و قابلیت حمل بار و تجهیزات فنی کوهنوردی بسیاری را دارند و معمولا دارای سیستم‌های پشتی پیشرفته و قابلیت تنظیمات بیشتری هستند.

در زیر، به برخی از قابلیت‌ها و ویژگی‌های مهم کوله پشتی ترکینگ اشاره می‌کنیم:

1-2. ظرفیت بالا:

کوله‌ پشتی های کوهنوردی ترکینگ معمولاً دارای ظرفیت بزرگی هستند و قادر به قرار گیری تجهیزات و لوازم کوهنوردی برای سفر و برنامه چند روزه مانند کیسه خواب،چادر و زیرانداز، نصب تجهیزات فنی مانند عصا یا کلنگ و تبر یخ، لباس‌ها، غذا، فلاسک و ماگ و تجهیزات اضافی هستند. ظرفیت کوله پشتی بستگی به نوع مسیر و فعالیت، مدت زمان برنامه و فصل برنامه دارد.

2-2. سیستم پشتی پیشرفته:

کوله‌ پشتی های ترکینگ از سیستم پشتی پیشرفته‌ و ارگونومی برخوردار هستند که شامل پشتیبانی از کمر و تمام ناحیه کمری میباشد. این سیستم‌ها به منظور توزیع بهینه وزن بار بر روی ناحیه پشت و کمر کوهنوردان طراحی شده‌اند. این سیستم ها قابلیت تنظیم ارتفاع و بسته شدن مناسب را دارند تا راحتی و پشتیبانی لازم را در طول ترکینگ فراهم کنند.

کوله پشتی های برند های مطرح دنیا مانند دیوتر، میلیت، آسپری و گریگوری از سیستم های پشتی بسیار کارآمد و حرفه ای برخوردار هستند که کاملا مهندسی و ارگونومی با جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا طراحی شده اند ، سیستم های پشتی این کوله پشتی ها سبب توزیع یکنواخت وزن بر روی بدن کاربر شده و فشار ناشی از بار داخل کوله پشتی را از قسمت کمر به قسمت پا و ران کاربر منتقل میکنند، این ویژگی سبب راحتی هرچه بهتر در حمل کوله پشتی های سنگین و کاهش خستگی و فشار بر روی بدن کاربر میشود.

3-2. سازماندهی و قابلیت دسترسی :

کوله‌های پشتی ترکینگ دارای جزئیات و جیب‌های متعددی هستند که به کاربر این امکان را می‌دهند تا لوازم کوچکتر را به صورت منظم و سازماندهی شده درون کوله قرار دهند. این جیب‌ها و قسمت‌های جداگانه به کاربر کمک می‌کند تا لوازم را به خوبی سازماندهی نماید و به تمام لوازم دسترسی آسان و سریعی داشته باشد.

همچنین مجهز به محفظه های دسترسی آسان و سریع نیز هستند که به کاربر این امکان را میدهد تا به راحتی و بدون باز کردن محفظه اصلی کوله پشتی، بتواند به لوازم و تجهیزات انتها و وسط کوله پشتی به سرعت دسترسی پیدا کند.

4-2. پایداری و مقاومت :

کوله‌های پشتی ترکینگ از مواد و متریال با مقاومت و استحکام بالا نیز ساخته میشوند تا در برابر فشار، سایش و شرایط محیطی و آب و هوایی سخت تحمل بالایی داشته باشند. این کوله ها طراحی شده‌اند تا تحت تاثیر تمام شرایط سخت کوهستانی قابل استفاده و کارآمد باشند.

در ساختار اکثر کوله‌ پشتی های کوهنوردی ترکینگ حرفه ای از پوشش های مقاوم در برابر نفوذ آب استفاده میشود که از نفوذ رطوبت و باران به داخل کوله پشتی جلوگیری میکنند. این ویژگی در مسیرهای کوهستانی و در برخورد با شرایط آب و هوایی نامساعد بسیار مفید است. همچنین مجهز به کاور عایق باران یا RAIN COVER نیز هستند که در اینگونه شرایط به راحتی میتوان با استفاده از این کاور، کوله پشتی را در برابر نفوذ آب و باران محافظت نمود.

5-2. قابلیت تنظیم:

کوله‌ پشتی های ترکینگ قابلیت تنظیمات مختلف در ارتفاع، گاها در عرض، بند های شانه و بند های کمری را دارند، این تنظیمات به کاربر این امکان ار میدهد تا با توجه به قامت و فیزیک بدن خود بتواند کوله پشتی را به صورت استاندارد و سازگار با بدن خود تنظیم نماید.

این کوله پشتی ها تنظیمات دیگری مانند سیستم‌های تنظیم بار نیز برخوردار هستند این تنظیمات که از بندها و تسمه های مستحکم تشکیل شده اند وظیفه فشرده‌سازی حجم و بار داخل کوله پشتی را بر عهده دارند که سبب پایداری هرچه بهتر کوله پشتی بر روی بدن و حفظ تعادل و توزیع هرچه بهتر وزن میشود.

6-2. قابلیت حمل تجهیزات اضافی:

بیشتر کوله‌ پشتی های ترکینگ مجهز به حلقه‌ها و قاب‌های مخصوص و متعدد جهت حمل لوازم بزرگتر مانند چادر کوهنوردی، زیرانداز، تجهیزات فنی مانند عصا یا باتوم کوهنوردی، کلنگ و تبر یخ، هلمنت یا کلاه کاسک ایمنی و سایر تجهیزات صعود و فرود هستند.

7-2. سیستم‌های تهویه و گردش هوا :

کوله‌ پشتی کوهنوردی ترکینگ از سیستم‌های تهویه و گردش هوای حرفه ای و بسیار کارآمد برخوردار هستند که از طریق تنظیماتی مانند رویه‌های تنفسی، شیارهای تهویه و پد‌های نرمی که از تماس مستقیم با پشت کاربر جلوگیری می‌کنند، تهویه مناسب را برای بدن شما فراهم می‌کنند و سبب کاهش تعریق کاربر میشوند.

کاربردهای کوله پشتی کوهنوردی ترکینگ Trekking Pack :

- برنامه های کوهنوردی و پیمایشی حرفه ای و طولانی مدت و چند روزه

- مسافرت و طبیعت گردی در مناطق دورافتاده و سفر های بلند مدت

بیشتر بدانید: اگه میخوای بدونی برای کوهنوردی و طبیعت گردی چه کوله پشتی ای مناسبت هست، حتما مقاله انتخاب کوله پشتی کوهنوردی مناسب رو بخون.

3. کوله پشتی های کوهنوردی فنی یا آلپاین (Alpine Pack) :

کوله پشتی فنی یا آلپی یه نوع از کوله پشتی کوهنوردی است که به صورت تخصصی جهت استفاده در برنامه های فنی و صعودهای تکنیکال مانند سنگنوردی، صخره نوردی، یخ نوردی، غار نوردی و دره نوردی طراحی میشوند و هرکدام دارای ویژگی ها و قابلیت های مخصوص به خود هستند. این نوع کوله پشتی ها معمولا به صورت کوچکتر و زاویه‌دار طراحی میشوند تا به کوهنورد در صعود‌های سخت در محیط‌های ناهموار و دشوار کمک کند.

برخی از کوله پشتی های فنی کوهنوردی شامل موارد زیر هستند.

3-1. کوله پشتی سنگ نوردی :

این نوع کوله پشتی ها برای استفاده در صعودهای سنگنوردی و پیومدن مسیر های عمودی طراحی شده‌اند و معمولا بدون جیب و یا دارای یک یا دو جیب هستند، ابعاد این نوع کوله پشتی ها کشیده تر و باریک تر طراحی شده که این ویژگی به این دلیل است که کوله پشتی مزاحمتی برای سنگنورد هنگام پیمودن شکاف ها و سنگ ها ایجاد ننماید و سنگنورد آزادانه بتواند مانور دهند و حرکت نماید. این نوع کوله‌پشتی‌ها ویژگی‌هایی مانند وزن سبک، دوام بالا، پشتیبانی از حرکات آزاد و قابلیت حمل تجهیزات مورد نیاز سنگنورد را دارند.

3-2. کوله پشتی یخ نوردی :

کوله پشتی یخ نوردی جهت استفاده در صعود های یخ نوردی در مناطق برفی و یخی طراحی شده اند دارای ویژگی هایی نظیر مقاومت بالا در برابر نفوذ آب و سایش، وزن سبک، قابلیت حمل تجهیزات یخ نوردی و پشتیبانی از حرکات آزادانه را دارند. این نوع کوله پشتی ها  از ساختاری کاملا عایق رطوبت و آب تشکیل شده و معمولا بند هایی جهت حمل وسایل یخ نوردی مانند تبر یخ، کلنگ، چوب اسکي و کرامپون در این کوله پشتی ها تعبیه گردیده است.

3-3. کوله پشتی غار نوردی :

کوله پشتی های غار نوردی معمولا با ظاهری بسیار ساده و استوانه ای شکل و عایق رطوبت طراحی میشوند و جهت استفاده در برنامه های کاوش در غار یا غارنوردی استفاده میشوند. این کوله پشتی ها مقاومت بالایی در برابر نفوذ آّ و همچنین سایش و پارگی دارند و قابلیت نصب و حمل تجهیزات فنی مربوط به غارنوردی را دارند.

4. کوله پشتی سفری (Travel Pack) :

کوله پشتی های مسافرتی زیر مجموعه کوله پشتی های کوهنوردی بوده و هم به در مدل های یکروزه و هم در مدل های حرفه ای تر مناسب سفرهای چند روزه و طولانی مدت طراحی میشوند و دارای امکانات و قابلیت های کاربردی و مورد نیاز در سفر هستند. این نوع کوله پشتی دارای بخش‌های جداگانه‌ای هستند که به کاربر این امکان را می‌دهند تا لوازم شخصی، لباس‌ها و تجهیزات مورد نیاز در سفر را به خوبی سازماندهی نماید.

برخی از کوله پشتی های مسافرتی قابلیت تبدیل به ساک یا چمدان را نیز دارند و بند های دوشی در داخل کوله مخفی میشود که کاربر میتواند به صورت یک ساک از کوله پشتی استفاده نماید. برخی دیگر از کوله پشتی های مسافرتی مجهز به یک کوله کوچکتر هستند که بر روی کوله پشتی اصلی قرار دارند و در مواقع نیاز میتوان کوله پشتی کوچک را از کوله پشتی اصلی جدا نموده و به صورت مجزا استفاده نمود.

کاربردهای کوله پشتی های مسافرتی یا TRAVEL PACK:

- استفاده در سفرهای طولانی مدت و سفرهای بین‌المللی

- سفرهای کاری با نیاز به حمل لوازم کاری

- سفرهای تفریحی و گردشگری

نتیجه‌گیری:
انتخاب کوله پشتی مناسب برای کوهنوردی و فعالیت‌های طبیعتگردی بسیار مهم است. در هر نوع مسافرت و فعالیت، باید به نیازهای شخصی، ظرفیت مورد نیاز و طول مدت سفر توجه کرده و کوله پشتی مناسب را انتخاب نمایید. همچنین، توجه به جزئیاتی مانند سیستم‌های تنظیم بند، سیستم پشتی، جیب‌های داخلی و خارجی و مقاومت در برابر آب و هوا نیز بسیار مهم است. با انتخاب درست کوله پشتی، می‌توانید راحتی، انعطاف‌پذیری و امنیت در سفرها و کوهنوردی‌های خود را تضمین کنید.

بیشتر بدانید: برای شناخت بهترین برند های کوله پشتی کوهنوردی میتونی مقاله بهترین کوله پشتی های کوهنوردی رو بخونی تا همه برندهای مطرح رو کامل بشناسی.  

جهت مشاهده و خرید کوله پشتی های کوهنوردی فروشگاه کمپ سفر میتوانید به دسته کوله پشتی کوهنوردی مراجعه نمایید.

جهت مطالعه سایر مقالات فروشگاه کمپ سفر به قسمت اخبار و مقالات کمپ سفر مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *