اخبار و مقالات کمپ سفر

شناخت انواع دستکش کوهنوردی و کمپینگ

شناخت انواع دستکش کوهنوردی و کمپینگ

کوهنوردی،کمپینگ و طبیعت گردی از جمله فعالیت های ورزشی و تفریحی پرطرفدار است که در آن فرد با محیط طبیعی ارتباط نزدیک قرار می گیرد. در این فعالیت ها، دست ها نقش مهمی در انجام کارهای مختلف دارند، از جمله حمل وسایل، گره زدن طناب، کار با ابزارها و تجهیزات و همچنین حفاظت از دست ها در برابر سرما، گرما، نور خورشید، آسیب های فیزیکی و... . بنابراین، انتخاب یک دستکش مناسب برای اینگونه فعالیت ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

اهمیت دستکش کوهنوردی و کمپینگ:

دستکش های کوهنوردی و کمپینگ از جمله تجهیزات ضروری و مهم برای اینگونه فعالیت‌ها بشمار میروند. دستان ما در زمان انجام فعالیت‌های کوهنوردی و سفر در طبیعت، از مواجهه با شرایط مختلفی مانند سرما، باد، باران، برف، خراش و سایش در اثر برخورد با سطوح خشن و ناهموار، در معرض خطراتی قرار می‌گیرد، دستکش‌های کوهنوردی در این شرایط، نقش بسیار موثری در حفظ سلامت دستان دارند.

اهمیت دستکش کوهنوردی و کمپینگ را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

  • محافظت از دست ها در برابر سرما: دست ها یکی از حساس ترین اعضای بدن انسان در برابر سرما هستند. در هوای سرد، دست ها به سرعت دما از دست میدهند و ممکن است دچار سرمازدگی شوند. دستکش های کوهنوردی و کمپینگ با عایق بندی مناسب، از دست ها در برابر سرما محافظت می کنند و به کوهنوردان و طبیعت گردان کمک می کنند تا در هوای سرد، فعالیت های خود را با خیال راحت انجام دهند.
  • محافظت از دست ها در برابر گرما: در هوای گرم، دست ها ممکن است دچار تعریق شوند و پوست آنها آسیب ببیند. دستکش های کوهنوردی و کمپینگ تابستانی با تهویه مناسب، از دست ها در برابر گرما محافظت می کنند و به کوهنوردان و طبیعت گردان کمک می کنند تا در هوای گرم، فعالیت های خود را با راحتی بیشتری انجام دهند.
  • محافظت از دست ها در برابر نور خورشید: نور خورشید می تواند به پوست دست ها آسیب برساند و باعث ایجاد لکه های پوستی شود، برخی از دستکش های تابستانی کوهنوردی از متریالی تشکیل میشوند ک میتواند به خوبی در برابر اشعه های ماورا بنفش خورشید از دستان کاربر محافظت کند.
  • محافظت از دست ها در برابر آسیب های فیزیکی: در تمام برنامه های طبیعت گردی، دست ها ممکن است در معرض آسیب های فیزیکی مانند بریدگی، خراش و سوختگی قرار گیرند. دستکش های کوهنوردی و کمپینگ با مقاومت مناسب، از دست ها در برابر آسیب های فیزیکی محافظت می کنند.
  • افزایش راحتی و کارایی: در برخی فعالیت های کوهنوردی مخصوصا کوهنوردی های فنی به دلیل کار با ابزار یا طناب نیاز است تا از دستکش ها مخصوص جهت راحتی و کارایی هرچه بهتر استفاده شود.

با توجه به اهمیت دستکش کوهنوردی و کمپینگ، انتخاب یک دستکش مناسب برای این فعالیت ها ضروری است. برای انتخاب یک دستکش مناسب، باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید، از جمله نوع فعالیت، شرایط آب و هوایی و نیازهای شخصی است.

انواع دستکش کوهنوردی و طبیعت گردی :

دستکش های کوهنوردی و کمپینگ با توجه به نوع کاربرد و سَبک فعالیت و شرایط دمایی و جوی در مدل ها مختلف طراحی و تولید میشوند، به طور کی دستکش های کوهنوردی را می توان از نظر کاربرد و ساختار به دو دسته اصلی تقسیم بندی کرد.

انواع دستکش از نظر کاربرد :

1. دستکش‌ کوهنوردی دوپوش (Double Layer) :

دستکش‌های دوپوش کوهنوردی یکی از دستکش های مهم و پر استفاده در برنامه های کوهنوردی‌ و طبیعت گردی در شرایط سخت و فصول سرد سال میباشد. این دستکش‌ها از طراحی دو لایه تشکیل شده‌اند که این دو لایه اغلب از جنس‌های متفاوتی ساخته می‌شوند تا از مزایای مختلفی برخوردار باشند.
لایه داخلی دستکش دوپوش معمولاً از موادی با قابلیت جذب بالا و خواص حرارتی مناسب مثل الیاف نرم و دمنده (پلی استر ها نرم، پنبه، پشم و متریال پلار طبیعی و مصنوعی) استفاده می‌کند که به حفظ دمای طبیعی دست کمک می‌کند و از ایجاد رطوبت جلوگیری می‌کند.
در حالی که لایه خارجی این دستکش‌ها از جنس‌هایی مانند لایه‌های ضدآب یا مقاوم در برابر باد (مانند گورتکس و ...) تشکیل شده و به عنوان یک محافظ برای دستان از عوامل محیطی مختلفی مانند باران، باد، یخ و سایر شرایط ناخوشایند در مسیر کوهنوردی محافظت می‌کند. این دو لایه با هم ترکیب می‌شوند تا یک دستکش دوپوش قوی، مقاوم و کارآمد را شکل دهند که در شرایط سخت و پرمخاطره می‌تواند به کوهنوردان کمک کند.
استفاده از دستکش‌های دوپوش در کوهنوردی به دلیل قابلیت محافظت بیشتر و ارائه یک سطح اضافی از راحتی و دمای مناسب برای دستان، به‌طور ویژه در شرایط سرد و ناگهانی تغییرات آب و هوایی مفید است. این دستکش‌ها به کوهنوردان امکان می‌دهند که با اطمینان و راحتی بیشتر به کوه‌ها و مسیرهای متنوعی که تحت تأثیر شرایط طبیعی متفاوت هستند، بپردازند.
دستکش های کوهنوردی دوپوش در دو مدل دوپوش متصل و دوپوش مجزا طراحی و ساخته میشوند در مدل دو پوش متصل هر دولایه به یکدیگر متصل هستند و لایه ها قابلیت جداسازی ندارند در صورتی که در دستکش های دوپوش مجزا کاربر میتواند از هر پوش به صورت مجزا و یا ترکیبی باهم استفاده نماید.

شناخت انواع دستکش کوهنوردی و کمپینگ

2. دستکش کوهنوردی تک‌پوش (Single Layer) :

دستکش‌های کوهنوردی تک‌پوش، دستکش‌هایی هستند که از یک لایه ساخته شده‌اند و از طراحی ساده‌تری نسبت به دستکش‌های دوپوش برخوردارند. این دستکش‌ها به‌طور عمومی سبک‌تر و کم‌حجم‌تر هستند و برای فعالیت‌های کوهنوردی در شرایطی که نیاز به حفظ حرکت و زاویه دستان بیشتر است، بسیار مناسبند.
لایه تکی این دستکش‌ها معمولاً از موادی ساخته می‌شود که خواص تنفس پذیری و انعطاف‌پذیری مناسبی دارند که این مواد می‌توانند از الیاف طبیعی مثل پنبه یا الیاف مصنوعی مانند نایلون یا پلی‌استر باشند.
دستکش‌های تک‌پوش بیشتر برای فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، کوهنوردی در آب و هوای گرمتر و یا فعالیت‌هایی که نیاز به زیاده‌روی و حرکت آزاد دستان دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
استفاده از دستکش‌های کوهنوردی تک‌پوش به کوهنوردان امکان می‌دهد که با آسانی و راحتی بیشتر به دستاوردهای خود در طبیعت برسند. این دستکش‌ها با فراهم کردن محفاظت و امکان حرکت و چابکی دستان، کوهنوردان را در سفرهایشان همراهی می‌کنند و تجربه‌ای راحت‌تر و خوشایندتر از مسیرهای متنوع کوهستانی به آن‌ها ارائه می‌دهند.

شناخت انواع دستکش کوهنوردی و کمپینگ

3. دستکش کوهنوردی بیس یا پایه (Base Layer) :

دستکش‌های کوهنوردی بیس یکی از انواع معمول و مورد استفاده در فعالیت‌های کوهنوردی و سفرهای طبیعتی هستند. این دستکش‌ها از جنس‌ها و طراحی‌های متنوعی ساخته می‌شوند و به عنوان یک گزینه محبوب برای کوهنوردان شناخته می‌شوند.
این دستکش ها جهت استفاده در زیر دستکش های اصلی به عنوان دستکش پایه استفاده میشوند که در دماهای پایین و فصول سرد سال سبب محافظت هرچه بیشتر از دستان کاربر در برابر نفوذ سرما و حفظ گرمای بیشتر میشوند.

شناخت انواع دستکش کوهنوردی و کمپینگ

4. دستکش های کار کمپینگی (Working):

این دستکش ها ضخیم تر و مقاوم تر از دستکش های بیس هستند و برای فعالیت های سخت در کمپینگ و محافظت از دستان در برابر آسیب های احتمالی مانند خراش، سایش، بریدگی، سوختگی، و سایر خطرات محافظت کنند.
این دستکش ها معمولا از چرم طبیعی و ضخیم تشکیل میشوند و برای انجام فعالیت هایی نظیر کار با تبر، تهیه هیزم، تهیه آتش، کار با اجاق و باربیکیو و... از این دستکش ها استفاده میشود.

شناخت انواع دستکش کوهنوردی و کمپینگ

بیشتر بدانید: اگه میخوای بدونی چه لوازمی برای کوهنوردی باید همراه داشته باشی  مقاله راهنمای انتخاب لوازم کوهنوردی رو مطالعه کن.

انواع دستکش از نظر ساختار و متریال:

  1.  الیاف طبیعی :

پر پرنده: پر پرنده یکی از متریال بسیار پرکاربرد مخصوصا در دستکش های زمستانی کوهنوردی است، در بخش عایق دستکش های پر، از پر پرندگانی مانند اردک یا غاز با استاندارد های مشخص استفاده میشود، زیرا پر پرنده می تواند حجم زیادی از هوا را در خود نگه دارد و این باعث می شود دست ها در برابر سرما کاملا گرم بمانند، پر پرنده یک متریال سبک و نرم است و یکی از بهترین مواد برای حفظ گرما میباشد.

چرم طبیعی : دستکش های چرمی کوهنوردی از جنس چرم طبیعی معمولا گاو و بز ساخته می شوند. چرم یک ماده بادوام و مقاوم است که می تواند از دست در برابر سایش، پارگی، و ضربه محافظت کند. همچنین مقاومت بالایی در برابر نفوذ سرما و عناصر مقاوم میباشد. دستکش های با پوشش چرم طبیعی سبب چسبندگی بهتر ابزار و تجهیزات در دست میشود و به همین دلیل در دستکش های فنی کوهنوردی از این متریال استفاده میگردد.

پشم: در ساختار برخی از دستکش های کوهنوردی از پشم طبیعی یا مصنوعی استفاده می شود، پشم گوسفند یکی دیگر از متریال طبیعی و مناسب برای حفظ گرما است، همچنین این متریال مقاومت مناسبی در برابر نفوذ آب و باد دارد و از دست در برابر سایش نیز محافظت می کند.

کتان یا نخی : کتان یک متریال تنفس پذیر است و سبب کاهش تعریق دست کاربر میشود، همچنین از مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب و سایش برخوردار است. از این متریال بیشتر در دستکش های تابستانی و کمپینگی استفاده میشود.

پنبه: پنبه یک متریال نرم و راحت و انعطاف پذیر است و برای فعالیت هایی که نیاز به آزادی حرکتی بیشتری دارند از این متریال در ساخت دستکش  استفاده میشود.

بیشتر بدانید: برای شناخت بهتر و انتخاب صحیح کیسه خواب مناسب مقاله راهنمای خرید کیسه خواب رو مطالعه کن.

2. الیاف مصنوعی :

متریال گورتکس : گورتکس یک متریال ضد آب و بسیار مقاوم و پرطرفدار است که در بخش لایه بیرونی دستکش های کوهنوردی استفاده می شود. این لایه از یک ماده مصنوعی از منافذ بسیار ریز تشکیل شده است، این منافذ به اندازه کافی کوچک هستند که از ورود آب جلوگیری کنند، اما به اندازه کافی بزرگ هستند که اجازه دهند بخار آب از دست خارج شود، این ویژگی علاوه بر مقاومت بالا در برابر نفوذ آب، خاصیت تنفس پذیری بالایی نیز دارد که این ویژگی سبب کاهش تعریق دست کاربر نیز میشود.

پلار: پلار یک ماده مصنوعی بسیار پراستفاده و محبوب در صنایع پوشاک کوهنوردی است که میتواند گرما را به خوبی حفظ نماید، این متریال از ساختاری نرم و لطیق برخوردار است و برای ساخت دستکش هایی که نیاز به حفظ گرمای بیشتری دارند استفاده می شود. دستکش های پلار در ضخامت ها و تراکم های مختلف برای کاربرد های مختلف طراحی و تولید میشوند.

پلی استر: پلی استر یک ماده مصنوعی پرکاربرد و پر استفاده در دستکش و پوشاک کوهنوردی است، این متریال که بادوام، سبک و تنفس پذیر برای ساخت دستکش هایی استفاده می شود که نیاز به مقاومت بالاتری در برابر سایش و تنفس پذیری دارند.

نایلون: نایلون یک ماده مصنوعی و بادوام، سبک و ضد آب است. این ماده معمولاً برای ساخت دستکش هایی استفاده می شود که نیاز به مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب دارند.

3. مواد ترکیبی :

بسیاری از دستکش های کوهنوردی در ساختار دستکش های خود از ترکیبی از این دو الیاف مانند الیاف میکروفایبر و .. ساتفاده میکنند، این ویژگی سبب افزایش مقاومت و کارایی دستکش میشود.

انواع دستکش از نظر کارایی و کاربرد:

دستکش های کوهنوردی و کمپینگ از نظر دمایی در سه دسته اصلی قرار می گیرند:

  1. دستکش های سبک: این دستکش ها برای فعالیت های سبک و معمولی کوهنوردی و طبیعت گردی و همچنین پیاده روی و دوچرخه سواری مناسب هستند و معمولاً از متریال سبک وزن و تنفس پذیر ساخته می شوند اما محافظت زیادی در برابر سرما و سایر عناصر ارائه نمی دهند.
  2. دستکش های متوسط: این دستکش ها برای فعالیت هایی مانند تراکینگ، هایکینگ، کوهنوردی ها و طبیعت گردی های طولانی تر و سنگین تر مناسب هستند. این دستکش ها معمولاً از مواد بادوام و عایق ساخته می شوند و محافظت بیشتری در برابر سرما و عناصر ارائه می دهند.
  3. دستکش های سنگین: این دستکش ها برای فعالیت های شدید و کاملا فنی مانندکوهنوردی های فنی و آلپاین، اسکی و سایر فعالیت های سنگین مناسب هستند. این دستکس ها از مواد بسیار عایق ساخته می شوند و محافظت کاملی در برابر سرما، نفوذ آب و تمام عناصر ارائه می دهند.

انتخاب دستکش کوهنوردی و کمپینگ:

هنگام انتخاب دستکش کوهنوردی یا کمپینگ، مهم است که نیازهای خاص خود را در نظر بگیرید. عواملی که باید در نظر بگیرید عبارتند از:

فعالیت مورد نظر: دستکش هایی را انتخاب کنید که برای فعالیت خاصی که قصد انجام آن را دارید مناسب باشند.
شرایط آب و هوایی: دستکش باید باتوجه به شرایط آب و هوایی ، محیطی که قصد استفاده دارید انتخاب گردد.
درجه حرارت: دستکش هایی را انتخاب کنید که برای درجه حرارتی که قصد دارید در آن فعالیت کنید مناسب باشند.

با رعایت این نکات می توانید یک دستکش مناسب برای کوهنوردی و کمپینگ انتخاب کنید که از دستان شما در برابر آسیب ها محافظت کند و راحتی و کارایی شما را در این فعالیت ها افزایش دهد.

برای مشاهده و خرید بخاری های مسافرتی و کمپینگ و کوهنوردی میتوانید به دسته بندی بخاری مسافرتی و کمپینگ مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *