اخبار و مقالات کمپ سفر

راهنمای انتخاب لوازم کوهنوردی

لوازم مورد نیاز در کوهنوردی

در مقاله راهنمای انتخاب لوازم کوهنوردی به معرفی و شناخت بیشتر با لوازم و تجهیزات مهم و مورد نیاز در کوهنوردی میپردازیم، لوازم مورد نیاز در کوهنوردی و طبیعت گردی با توجه به نوع و سبک فعالیت، فصل برنامه و مدت زمان برنامه متغیر است، اما به طور کلی لوازم مورد نیاز در برنامه های کوهنوردی و طبیعت گردی به چند دسته بندی کلی تقسیم میشوند که کاربر با توجه به نوع نیاز و سبک برنامه خود میتواند اقلام ضروری و کاربردی برای خود را انتخاب نماید. در این مقاله به معرفی و بررسی ده مورد از مهمترین و ضروری ترین لوازم کوهنوردی اشاره خواهیم کرد.

1. پوشاک مناسب کوهنوردی و طبیعت گردی :

در برنامه های کوهنوردی، انتخاب پوشاک مناسب می‌تواند تأثیر زیادی بر راحتی، ایمنی و عملکرد کاربر داشته باشد که با توجه به فصل و نوع منطقه پوشاک مناسب انتخاب میشوند. در فصول سرد سال بسته به میززان دما و شرایط جوی منطقه معمولا سه لایه لباس انتخاب میشود.
اولین لایه لباس های بیس لایر یا ترمال هستند که کاملا به بدن کاربر چسبیده میشوند و حرارت بدن را حفظ میکنند. لایه دوم لباس های میانی هستند که معمولا به صورت دو یا چندلایه و مقاوم در برابر نفوذ آب ساخته میشوند، دسته بعدی هم لباس های محافظ مانند پانچو، بادگیر و کاپشن هستند که علاوه بر حفظ دمای بدن و ایجاد گرما، از نفوذ باد، باران و برف به بدن جلوگیری میکنند.
در فصول گرم سال نیز لباس های مناسب برنامه که معمولا از خاصیت تنفس پذیری مناسبی برخوردار هستند استفاده میشود، علاوه بر این پوشاک مکمل دیگری در برنامه های کوهنوردی استفاده میشوند مانند کلاه کوهنوردی، دستکش کوهنوردی و گتر کوهنوردی که با توجه به شرایط محیطی و جوی میتوان این لوازم را تهیه نمود.
 

2. کفش کوهنوردی :

کفش کوهنوردی یک از اصلی ترین و مهمترین تجهیزات و لوازم در کوهنوردی و طبیعت گردی بشمار میرود. کفش کوهنوردی برای فعالیت‌های کوهنوردی، صعودهای کوهستانی و برنامه های طبیعت‌گردی به کوهستانها و مناطق متنوع طبیعی استفاده می‌شود.

کفش‌های کوهنوردی دارای ویژگی‌ها و طراحی‌های خاصی هستند که به کوهنوردان کمک می‌کند در شرایط سخت و غیرمساعد کوهستانی ایمن و راحت حرکت کنند. کفش های کوهنوردی با توجه به نوع و سَبک فعالیت طراحی و تولید میشوند که هر کفش مناسب جهت استفاده در همان فعالیت میباشد.

به عنوان مثال کفش‌های طبیعت‌گردی یا هایکینگ، کفش های پیمایشی تراکینگ (جهت کوهپیمایی)، کفش‌های کوهنوردی متوسط (جهت صعود های سبک و نیمه حرفه ای)، کفش‌های کوهنوردی سنگین (جهت صعود های سنگین و حرفه ای)، کفش های کوهنوردی دولایه و سه لایه، کفش‌های مخصوص صعود یخی و انواع مختلف دیگر که باتوجه به نوع فعالیت کاربر طراحی شده اند.

همچنین کفش های کوهنوردی از نظر فصل مورد استفاده نیز به دسته های کفش های 3 فصل و کفش های زمستانی نیز دسته بندی میشوند ، کفش های کوهنوردی سه فصل معمولا از لایه تنفس پذیری بیشتری برخوردار هستند و به دلیل استفاده در فصول گرم سال دارای گردش هوای مناسبی نیز میباشند که این ویژگی سبب کاهش تعریق پاهای کابر میشود. کفش های کوهنوردی زمستانی نیز معمولا از لایه هایی جهت حفظ دما برخوردار بوده و در قسمت پوشش خارجی نیز از لایه های محافظ در برابر نفوذ آب برخوردار هستند.

3. کوله پشتی مناسب کوهنوردی :

کوله پشتی یکی دیگر از لوازم بسیار مهم و اساسی در برنامه های کوهنوردی بوده که جهت حمل تجهیزات در طول سفر مورد استفاده قرار میگیرد. کوله پشتی های کوهنوردی دارای ظرفیت ها، قابلیت ها و طراحی های مختلفی هستند که کاربر با توجه به سبک فعالیت، مدت زمان برنامه، جنسیت، مقدار لوازم مورد نیاز جهت حمل، فصل برنامه و مقدار مسافت پیمایش میتواند کوله پشتی مناسب خود را انتخاب نماید.

کوله پشتی مناسب جهت کوهنوردی میبایست دارای یک سری ویژگی های تخصصی نظیر طراحی استاندارد و ارگونومی، سیستم تنظیم بار، سیستم توزیع یکنواخت بار روی بدن، سیستم هیدراتاسیون یا محفظه مخصوص کیسه آب، جیب های متعدد جهت ساماندهی بهتر لوازم، دسترسی راحت به لوازم داخل کوله، سیستم پشت و کمری ارگونومی، بندهای شانه قابل تنظیم و مقاومت بالا در برابر شرایط مختلف جوی باشد که زمان انتخاب کوله پشتی میبایست به این موارد توجه شود.

کوله پشتی های کوهنوردی از نظر نوع فعالیت نیز به دسته بندی های مختلفی مانند کوله پشتی ها یکروزه یا DAYPACK، کوله پشتی های تخصصی صعود، کوله پشتی های چند روزه MULTI-DAY PACK، کوله پشتی های کوهنوردی فنی یا آلپی، کوله های پیمایشی تراکینگ و هایکینگ، کوله های حمله و... تقسیم بندی میشوند.

یک سری از کمپانی ها و برند های مطرح در زمینه تولید کوله پشتی کوهنوردی در دنیا مانند کمپانی دیوتر، میلت، آسپری، گریگوری، یک سری کوله پشتی مخصوص بانوان نیز تولید میکنند، در طراحی این کوله ها قسمت های کمری، بندهای شانه و باله های کمری با توجه به آناتومی بدن خانم ها طراحی میشوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد انتخاب کوله پشتی میتوانید به مقاله انتخاب کوله پشتی کوهنوردی مناسب مراجعه نمایید، همچنین جهت مشاهده و خرید کوله پشتی های کوهنوردی و کمپینگ میتوانید به دسته بندی خرید کوله پشتی کوهنوردی مراجعه کنید.

4. عینک کوهنوردی :

عینک کوهنوردی نیز یکی از لوازم مهم در برنامه های کوهنوردی بوده که از چشمان کاربر در برابر اشعه های مضر خورشید، انعکاس های نوری محیط و شرایط نوری با تابش خیره کننده محافظت میکنند. عینک‌های کوهنوردی دارای ویژگی‌ها و مشخصاتی هستند که برای مقاومت در برابر شرایط سخت آب‌ و هوایی و شرایط متنوع کوهستانی طراحی شده‌اند.

عینک های تخصصی کوهنوردی دارای شرایط و ویژگی هایی نظیر محافظت کامل از چشم در برابر اشعه های مضر خورشید نظیر اشعه فرا بنفش یا UV، مقاومت بالای لنز و فریم در برابر ضربه، پوشش کامل چشم ها، وزن سبک، سیستم تهویه و گردش هوا، هستند، یکی از بهترین و قدیمی ترین برند های تولید کننده عینک های تخصصی کوهنوردی کمپانی جولبو JULBO فرانسه است که سالهاست کوهنوردان حرفه ای در سرسار دنیا برای صعود های خود از عینک های این کمپانی استفاده میکنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد عینک های کوهنوردی جولبو میتوانید به مقاله راهنمای خرید عینک جولبو JULBO مراجعه نمایید.

بیشتر بدانید: اگه میخوای همه چیو راجع به عینک های کوهنوردی بدونی حتما مقاله ویژگی های عینک کوهنوردی رو بخون.

5. عصا یا باتوم کوهنوردی :

عصا یا باتوم کوهنوردی یک وسیله لازم و مهم جهت استفاده در فعالیت های کوهنوردی و پیمایشی میباشد، عصا یا باتوم کوهنوردی کاربرد های مختلفی از جمله کاهش فشار در زانو و مفاصل، حفظ تعادل در سراشیبی ها و سربالایی ها، پشتیبانی در مسیر صعب‌العبور، استفاده به عنوان ابزار ایمنی و موارد بسیار دیگری دارد که جهت کسب اطلاعات کامل در مورد انواع و شناخت کاربرد های عصای کوهنوردی میتوانید به مقاله کاربرد های عصای کوهنوردی مراجعه نمایید.

6. چادر کوهنوردی :

چادر کوهنوردی یک وسیله مهم برای کوهنوردان و طبیعت‌گردان بوده که به آنها امکان اقامت و خواب در کوهستان و طبیعت را می‌دهد.د ر سفر ها و برنامه های شب مانی کوهنوردی نیاز به یک چادر ایده آل و مناسب بوده که این چادر بسته به نوع برنامه، فصل و شرایط جوی منطقه انتخاب میگردد. چادر های کوهنوردی بر اساس کاربرد و نیاز های کاربر به صورت عمومی از مواد سبک و مقاومی ساخته می‌شوند تا بتوانند در مقابل باد، باران و شرایط آب و هوایی ناپایدار مقاومت مناسب را داشته باشند.

چادر های کوهنوردی با توجه به نوع و سبک فعالیت به چادر های تخصصی صعود، چادر های ضد طوفان، چادر های دوپوش و ضد آب و چادر های کوهنوردی سبک تقسیم بندی میشوند که معمولا به صورت عصایی طراحی میشوند. البته چادر های دیگری مانند چادر های کمپینگ و سفری نیز وجود دارد که با چادر های تخصصی کوهنوردی در حجم، مکانیزم باز شدن، وزن و استحکام تفاوت دارند.

در انتخاب چادر کوهنوردی، باید به عواملی مانند وزن، اندازه، استحکام، پایداری در برابر باد، ضدآب بودن و سهولت در نصب و بسته‌بندی توجه کرد.
جهت مشاهده و خرید چادر های کوهنوردی و کمپینگ میتوانید به دسته بندی چادر کوهنوردی و مسافرتی مراجعه نمایید.

بیشتر بدانید: برای شناخت بیشتر در مورد چادرهای کوهنوردی و روش انتخاب مناسب چادر حتما مقاله انواع چادر کوهنوردی رو بخون.

7. کیسه خواب کوهنوردی :

کیسه خواب کوهنوردی یکی دیگر لوازم مورد نیاز در کوهنوردی بوده و برای کوهنوردان و طبیعت‌گردانی است که در برنامه خود قصد شب مانی و اقامت در طبیعت و کوهستان دارند. کیسه خواب یک کیسه مخصوص است تا بدن کاربر را در زمان خواب، آزاد و راحت نگه دارد و از خطرات محیط بیرونی مانند سرما، باد، باران و حشرات محافظت کند.

کیسه خواب های کوهنوردی با توجه میزان تحمل دما، نوع متریال، نوع عایق بندی، نوع طراحی، حجم و وزن دسته بندی میشوند و کاربر با توجه به نوع برنامه، فصل و دمای منطقه میتواند کیسه خواب مورد نیاز خود را انتخاب نماید. کیسه خواب ها از مواد سبک و عایق‌بندی شده ساخته می‌شوند تا گرمای بدن کاربر را در دماهای پایین حفظ کند. این کیسه‌ها دارای زیپ‌های قابل باز و بسته شدن هستند که به شما امکان ورود و خروج آسان را می‌دهند.
 
هنگام خرید کیسه خواب کوهنوردی، باید به عواملی مانند وزن، حجم، دمای تحمل، نوع عایق بندی و جنس بسته بندی دقت کنید. همچنین در نظر داشته باشید که در مورد نوع فعالیتی که قصد دارید انجام دهید (مثلاً کوهنوردی در آلپ یا کمپینگ در جنگل)، نیاز به چه نوع کیسه خوابی دارید.
جهت کسب اطلاعات کامل در مورد کیسه خواب کوهنوردی میتوانید به مقاله انتخاب کیسه خواب مراجعه نمایید.
 

8. فلاسک و تجهیزات پخت و پز در کوهنوری :

جهت مصرف مواد غذایی در برنامه های کوهنوردی نیاز به ظروف و تجهیزات پخت پز برای گرم کردن غذا و نوشیدنی میباشد. از آنجایی کوهنوردان جهت سهولت در صعود و خستگی کمتر و حمل و نقل راحتر نیاز به تجهیزات و لوازمی با حداقل وزن و حجم دارند میبایست برای این مورد نیز لوازم کاربردی با حجم کم و وزن سبک انتخاب نمایند.

جهت گرم کردن و تهیه غذا های سریع استفاده از سرشعله های مخصوص کوهنوردی بسیار کاربردی هستند این سرشعله ها علاوه بر حجم کم و وزن بسیار سبک از قدرت حرارتی بالایی برخوردار هستند که از کپسول های کوچک و سبک سفری حاوی گاز بوتان تغذیه مینمایند. همچنین ست ظروف های کوهنوردی علاوه بر وزن سبک از طراحی های تو در تو برخوردار هستند که حجم کمی را در کوله پشتی اشغال میکنند.

فلاسک و ماگ های مخصوص کوهنوردی نیز بسیار در این فعالیت کاربردی بوده که از علاوه بر مقاومت بالا در برابر ضربه، قابلیت نگهداری دما تا ساعت های طولانی را نیز دارند و میتوانند نیاز نوشیدنی کاربر را بر طرف سازند.

9. تجهیزات روشنایی در کوهنوردی :

یکی دیگر از لوازم پر اهمیت در کوهنوردی همراه داشتن تجهیزات و لوازم روشنایی میباشد، جهت پیمایش در شب و یا اقامت در کوهستان نیاز به هدلامپ یا چراغ پیشانی بوده که این چراغ های پیشیانی در مدل ها و توان ها و قابلیت های مختلف وجود دارند که بر اساس نیاز کاربر انتخاب میشوند. جهت شب مانی و اقامت در چادر نیز نیاز به فانوس شارژی یا چراغ قوه آویز چادر است که جهت روشنایی در داخل چادر بسیار کابردی میباشد. داشتن یک چراغ قوه شارژی قوی نیز در برنامه های کوهنوردی و روشنایی در مسیر های تاریک و بهبود امنیت گزینه کاربردی بشمار میرود.

10. تجهیزات اضطراری و ایمنی :

یک سری تجهیزات و لوازم مانند چاقو یا ابزار های چندکاره و کیف کمک های اولیه نیز برای مواقع ضروری مناسب میباشد، این لوازم جهت استفاده در حوادث و یا مواقع اضطراری بسیار کاربردی میباشد که معمولا در برنامه های کوهنوردی استفاده میشود.

برای مشاهده لوازم کوهنوردی اورجینال و بهترین برند های روز دنیا به دسته بندی لوازم کوهنوردی مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *