اخبار و مقالات کمپ سفر

معرفی و شناخت انواع طناب کوهنوردی به همراه کاربرد

معرفی و شناخت انواع طناب کوهنوردی به همراه کاربرد

در مقاله معرفی و شناخت انواع طناب کوهنوردی به همراه کاربرد، به معرفی انواع طناب به همراه مکانیزم ساخت و کاربرد ها و ویژگی های هرکدام میپردازیم.

تعریف طناب کوهنوردی و صخره نوردی:

طناب‌ کوهنوردی یکی از تجهیزات حیاتی و مهم و جزء ابتدای ترین لوازم جهت استفاده در صعود و فرود های کوهنوردی فنی یا آلپاین مانند رشته های سنگنوردی، صخره نوردی، دیواره نوردی و یخ نوردی است که برای متصل کردن کوهنورد به نقاط ثابت، ایجاد ایمنی در صعودها و فرودها، و انجام عبور از مسیرهای پیچیده و خطرناک استفاده می‌شوند.

طناب کوهنوردی در واقع وظیفه محافظت از جان کوهنوردان و سنگنوردان را بر عهده دارد به همین دلیل میبایست دارای تائیدیه اتحادیه جهانی و انجمن های کوهنوردی ( UIAA) قرار گیرند. البته توصیه میگردد از طناب هایی استفاده گردد که از استاندارد اتحادیه ی اروپا (CE) نیز بهره مند باشند. همچنین ساختار طناب های کوهنوردی باید به گونه ای باشد که بتواند ضربات حاصل را کاهش دهد و تا آسیب دیدگی کوهنورد به حداقل ممکن برسد.

طناب کوهنوردی علاوه بر ایجاد ایمنی و پشتیبانی، به کوهنوردان این امکان را میدهد تا در مسیرهای سخت و پیچیده بتوانند به راحتی حرکت نمایند. طناب های کوهنوردی فنی با توجه به نوع سبک و رشته فعالیت و المان های مختلف که در این مقاله به صورت کامل توضیح داده خواهد شد در مدل های مختلف با مشخصات فنی متفاوت طراحی و تولید میشوند و کاربر با توجه به این موارد میتواند طناب مناسب خود را انتخاب نماید.

انواع طناب از نظر مکانیزم ساخت:

طناب های کوهنوردی از نظر نوع ساختار تولید و ساختمان به دو دسته بندی کلی شامل طناب های بافته شده و طناب های تابیده شده تقسیم بندی میشوند که در زیر به معرفی هر کدام میپردازیم:

1. هسته ای  :

طناب های هسته ای طناب هایی هستند که رشته های مختلف کوهنوردی استفاده میشوند. این طناب ها از دو بخش هسته و پوسته تشکیل شده اند که 75 درصد طناب را هسته آن تشکیل میدهد، این طناب ها از مقاومت کششی و طول عمر بالایی نیز برخوردار هستند.

  1. بخش هسته : در ساختار این بخش معمولا از متریال پرلون استفاده میشود که سبب کشش پذیری این نوع طناب میشود، رشته‌های هسته طناب نیز به دو روش تابیده (پیچ دادن) و بافته (گیس)  طراحی و تولید میشوند. طناب هایی که با روش بافتن انجام میشوند از انعطاف پذیری و مقاومت در برابر سایش بالاتر و مقاومت کششی کمتری برخوردار هستند. طناب هاییی که با روش تابیدن تولید میشوند از مقاومت بالاتر در برابر کشش و طول عمر بالاتری برخوردار هستند.
  2. پوسته: در ساختار این بخش از متریال پلی آمید استفاده میشود، این بخش که 25 درصد طناب را تشکیل میدهد، در برابر سایش و عوامل مختلف خارجی مقاومت بالایی دارد.

معرفی و شناخت انواع طناب کوهنوردی به همراه کاربرد

2. طناب های بافته ای:

این طناب های به دلیل مقاومت پایین در برابر کشش و سایش در برنامه ها و فعالیت های فنی کوهنوردی استفاده نمشوند و بیشتر برای حمل ابزار و فعالیت های جانبی استفاده میشوند.

معرفی و شناخت انواع طناب کوهنوردی به همراه کاربرد

مشخصات ساختار یا ساختمان طناب

انواع طناب از نظر فنی و کاربرد :

1. طناب دینامیک DYNAMIC (قابل کشش):

طناب‌های دینامیک DYNAMIC که به طناب های پویا نیز شناخته میشوند پر مصرف ترین طناب ها جهت استفاده در برنامه های صعود در رشته های مختلف کوهنوردی فنی یا آلپاین نظیر سنگنوردی، صخره نوردی و یخ نوردی هستند. این طناب ها از متریال پلی آمید تشکیل میشوند و علاوه بر بخش هسته و پوسته دارای یک نخ طناب در مرکز جهت مشخص شدن سال ساخت طناب میباشند.

طناب های کوهنوردی دینامیک ازخاصیت کشسانی و افزایش طول برخوردار هستند و به گونه ای طراحی میشوند که در بتوانند شدت ضربه و شوک حاصل از سقوط کوهنورد را جذب نمایند و آسییب احتمالی از سقوط را به حداقل ممکن برسانند.

این نوع طناب های خود به سه مدل تک طناب یا طناب انفرادی (Single Ropes)، نیم طناب یا طناب دوبل (Half Ropes) و زوج طناب یا طناب دوقلو (Twin Ropes) تقسیم بندی میشوند که هر کدام کاربرد و ویژگی ها مخصوص به خود را دارند که در ادامه به معرفی کامل هرکدام مپردازیم.

1-1. تک طناب یا طناب انفرادی Single Ropes :

طناب های تک یا انفرادی طناب هایی هستند که در بیشتر رشته های کوهنوردی مانند صخره نوردی و سنگنوردی استفاده میشوند، این طناب ها معمولا قطری بین 9.4 الی 10.2 میلی متر و طول 60 متر برخوردار هستند. هرچقدر قطر طناب بیشتر باشد میزان استحکام و تعداد سقوط نیز در طناب بیشتر است اما به همان نسبت وزن طناب نیز افزایش پیدا میکند.

طناب های انفرادی در بین کوهنوردان فنی و سنگنوران بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. این طناب های برای استفاده در فعالیت هایی که خطر ریزش سنگ یا ریسک پارگی طناب بالایی وجود دارد مناسب نمیباشد.

ویژگی های تک طناب Single Ropes :
  • علامت شناخت تک طناب ها: عدد 1 وسط یک دایره
  • مناسب جهت استفاده در دیواره نوردی و صعود های داخل سالن و همچنین صعود های اسپرت در طبیعت
  • انتخابی مناسب برای افراد مبتدی به دلیل استفاده راحت و عدم پیچیدگی
  • قابل استفاده جهت صعود های با قرقره
  • عدم استفاده در مسیر های تراورسی و یا زیگراکی به دلیل ایجاد شکست در طناب و همچنین مسیر های سایشی و ریزشی
  • امکان استفاده از نصف طول طناب صعود در هنگام فرود

معرفی و شناخت انواع طناب کوهنوردی به همراه کاربرد

 

1-2. نیم طناب یا طناب دوبل Half Ropes :

نیم طناب ها که به طناب های دوبل نیز شناخته میشوند طناب های ایده آل و کاربردی جهت استفاده در کوهنوردی های آلپاین در مسیر های سخت و دشوار در صعود های ترکیبی، صخره ای، سنگنوردی و یخ نوردی، همراه با سنگ‌ها و سنگرهای حاد و پرتراکم هستند.

برای صعود با نیم طناب، از دو رشته طناب مجزا استفاده میشود که هر رشته طناب داخل یک میانی جداگانه انداخته میشود. استفاده از طناب های دوبل یا نیم طناب نیاز به مهارت و تلاش بیشتری نسبت به طناب های انفرادی دارد و ایمنی و امنیت بسیار بالایی را نیز برای کوهنورد به ارمغان می آورد. استفاده از نیم طناب ها جهت کشش کمتر طناب، ریسک پاره شدن طناب در اثر ریزش سنگ در مسیرهای سخت و مسیر‌های صعب العبور را به حداقل ممکن میرساند.

ویژگی های نیم طناب یا طناب دوبل Half Ropes :
  • علامت شناخت نیم طناب ها: عدد 1/2 وسط یک دایره
  • ایجاد ایمنی بیشتر و ریسک کمتر در مسیر های ریزشی و پرخطر
  • قابل استفاده در مسیر های غیر مستقیم
  • قابلیت فرود به مقدار طول طناب صعود جهت فرود های بلندتر
  • مهارت و تلاش بیشتر در استفاده از نیم طناب ها
  • مناسب جهت استفاده در مسیر های سخت و صعود های ترکیبی، صخره ای و سنگی
  • برای استفاده از نیم طناب ها میبایست حتما هر رشته طناب داخل یک میانی مجزا انداخته شود
  • جلوگیری از افت شدید ارتفاع در صورت سقوط به دلیل استفاده از دو طناب مجزا با میانی های مجزا

معرفی و شناخت انواع طناب کوهنوردی به همراه کاربرد

1-3. زوج طناب یا طناب دوقلو Twin Ropes :

زوج طناب یا طناب‌های دوقلو ، نوعی از طناب‌های کوهنوردی فنی هستند که به صورت دو طنابی و جفت و همزمان در کوهنوردی استفاده می‌شوند. تفاوت زوج طناب با طناب دوبل در این است که در این مدل هر دو رشته طناب داخل یک میانی انداخته میشوند و همچنین ضخامت رشته طناب ها در زوج طناب ها کمتر است، که این ویژگی سبب سبک تر شدن طناب ها میشود.

زوج طناب ها دارای ویژگی‌های خاصی مانند خواص کششی بالا و انعطاف پذیری مناسب هستند که به کوهنوردان اجازه می‌دهد در مسیرهای پیچیده و صعود های ترکیبی و سخت با احتمال سقوط سنگ ها، لبه های تیز و یخی حرکت کنند. به عنوان مثال، کوهنوردان می‌توانند هر دو طناب را به سنگ‌ها و نقاط ثابت متصل کنند و در صورت سقوط، تابش نیروهای سقوط را از طریق هر دو طناب دریافت کنند. استفاده از طناب‌های دوقلو نیاز به آموزش مناسب و اطلاعات کامل از تکنیک‌های ایمنی دارد تا کوهنوردان بتوانند به طور ایمن از آن‌ها استفاده کنند.

ویژگی های زوج طناب Twin Ropes :
  • علامت شناخت زوج طناب ها: دو دایره داخل هم شبیه به نشان بی نهایت ∞ وسط یک دایره
  • استفاده از دو رشته طناب به صورت موازی و با یک میانی
  • طناب های با قطر کمتر و سبک تر نسبت به نیم طناب ها
  • دارای مقاومت کششی و انعطاف پذیری بالا
  • مناسب جهت استفاده در مسیر های دشوار و صعود های ترکیبی، صخره ای، یخی و سنگی

معرفی و شناخت انواع طناب کوهنوردی به همراه کاربرد

طناب های دینامیک DYNAMIC در یک نگاه :

معرفی و شناخت انواع طناب کوهنوردی به همراه کاربرد

2. طناب استاتیک STATIC (غیر قابل کشش):

نوعی از طناب‌های کوهنوردی هستند که به عنوان ابزاری برای کارهای استاتیک و ثابت در مواقعی که نیاز به تحمل وزن، ایجاد اتصالات ثابت، و تثبیت در موقعیت‌های استاتیک است، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این طناب‌ها برخلاف طناب‌های دینامیک که برای جذب تاثیرات سقوط مناسب هستند، از خواص کششی بسیار کمتری برخوردارند (کمتر از ۵٪ کشش) و تقریباً هیچگونه انعطافی ندارند. این طناب ها به دلیل ویژگی‌هایشان کاربرد های زیادی دارند و به عنوان یک ابزار برای ایجاد اتصالات ثابت به سنگ‌ها، اجسام، یا برای استفاده در فعالیت هایی مانند امداد و نجات، عملیات آتش نشانی، کار در ارتفاع، غارنوردی و دره نوردی و کارهای صنعتی مانند برقکاری و یا حمل و نقل بارهای سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ویژگی‌های طناب‌های استاتیک STATIC :

  • دارای کمترین کشش و انعطاف پذیری (تقریبا بدون کشش) و بیشترین استحکام
  • کاربرد های زیاد در برنامه هیا مختلف مانند غارنورید، دره نوردی، امداد و نجات و کار در ارتفاع
  • مقاومت بالا در برابر سایش و محیط های با شرایط جوی سخت

 طنابچه ACCESSORY CORD :

طنابچه ها نوعی از طناب های استاتیک با خاصیت کششی بسیار کم هستند که از ضخامت کم با قطر های بین 4 الی 8 میلی متر برخوردار هستند، طنابچه ها جهت نگهداری اهداف کمکی و بار های استایک طراحی شدند و برای برنامه های صعود استفاده نمیشوند زیرا کارایی و توانایی لازم در برابر سقوط را ندارند و قطر طنابچه ها جهت الزامات ایمنی و همچنین جذب انرژی کافی نمیباشد.

برای مشاهده و خرید طناب کوهنوردی به دسته بندی طناب کوهنوردی مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *