اخبار و مقالات کمپ سفر

راهنمای خرید کیسه خواب کوهنوردی و کمپینگ

انتخاب کیسه خواب

در مقاله راهنمای خرید کیسه خواب کوهنوردی و کمپینگ قصد داریم هرآنچه در مورد روش خرید و انتخاب کیسه خواب مناسب باید بدانید بپردازیم، برای اینکه بتوان کیسه خواب مناسب را انتخاب کرد باید یک سری اطلاعات پایه و کلی در مورد کیسه خواب ها پیدا کرد، بعد مطالعه این مقاله این اطلاعات را کسب نموده و به راحتی میتوانید کیسه خواب مناسب خود را انتخاب و خرید نماید.

اگر کوهنورد و یا اهل طبیعت‌گردی و کمپینگ هستید ، بدون شک یکی از لوازم مورد نیاز و ضروری که باید همیشه در سفر ها و برنامه های خود به همراه داشته باشید یک کیسه خواب مناسب و ایده آل است. خواب کافی و آرام در سفر سبب ایجاد شادابی و لذت بردن هرچه بیشتر از سفر شده و یکی از لوازمی که در این امر بسیار موثر است ، وجود یک کیسه خواب مناسب با توجه به شرایط محیطی و دمایی منطقه و همینطور فصل سفر میباشد.

به طور کلی چند المان کلی برای انتخاب کیسه خواب وجود دارد ، که مهمترین آنها دمای کیسه خواب ، نوع پوشش یا عایق کیسه خواب و در نهایت شکل ظاهری آن است که در ادامه به برسی هر کدام به صورت جداگانه میپردازیم.

دمای کیسه خواب :

دمای کیسه خواب یکی از مهمترین و اصلی ترین موارد در انتخاب کیسه خواب میباشد ، بر خلاف تصور عموم کیسه خواب سبب ایجاد و تولید گرما نمیشود ، وظیفه کیسه خواب حفظ و نگهداری دمای بدن بوده و کاربر میبایست با توجه به تحمل دمایی بدن خود ، فصل سفر و شرایط جوی منطقه کیسه خواب خود را انتخاب نماید.

به عنوان مثال نمیتوان از یک کیسه خواب سه فصل طبیعت گردی برای صعود به قله های کوهستانی در فصل زمستان استفاده کرد و همینطور بالعکس. زیرا عملکرد و محدوده دمایی قابل استفاده از کیسه خواب ها باهم متفاوت هستند و هر کیسه خواب در شرایط مناسب آن کاربردی و قابل استفاده است.

برای محاسبه دمای کیسه‌ خواب‌ استاندارد هایی وجود دارند که یکی از مهمترین آنها استاندارد EN ۱۳۵۳۷ میباشد ، به طور کلی طبق این استانداردها دمای کیسه خواب به سه پارامتر کلی تقسیم بندی میشود که این سه پارامتر دمایی با توجه به شرایط محیطی کوهستان ، جنگل ، کویر و... توسط خود کمپانی شبیه‌ سازی میشود به دست می آید و بر روی جدول مشخصات تمام کیسه خواب ها درج میشود. کاربر با مشاهده این پارامترهای دمایی متوجه میزان نگهداری دما توسط کیسه خواب میشود و یک راهنمای مناسب برای کاربر میباشد.

نکته مهم دیگر این است از آنجاکه خانم‌ ها نسبت به آقایان مقاومت پایین تری نسبت به سرما دارند ، کیسه‌ خواب‌ ها به‌ گونه‌ای طراحی میشوندکه شرایط فیزیکی خانم‌ ها نیز در آن‌ها ارزیابی شده باشند.

  • دمای Comfort (کامفورت) : دمای کامفورت در کیسه خواب همان دمای ایمن بوده که در این دما بدن کاربر متوجه دمای خارج از کیسه خواب یا همان دمای محیط نمیشود ، به تعاریف دیگر دمای کامفورت دمایی است که یک زن به طور معمول تمام شب را به راحتی و آرامش در کیسه خواب سپری نماید.
  • Limit (لیمیت) : دمای لیمیت که در بعضی کیسه خواب ها با عنوان دمای کراس آور Crossover نیز مشخص میشود ، در این دما فرد سرما و یا دمای محیط را احساس می‌کند اما می‌تواند خوابی آرام و راحت داشته باشد. به تعاریف دیگر دمای لیمیت دمایی است که یک مرد در مدت 8 ساعت بتواند در کیسه خواب به راحتی بخوابد و علی رغم احساس کم دمای محیط از خواب بیدار نشود.
  • Extreme (اکستریم) : اما دمای اکستریم که در بعضی کیسه خواب ها به دمای ریسک Risk نیز مشخص میشود ، در این دما فرد دمای بیرون را احساس میکند و بدن در برابر دمای محیط ایمنی زیادی ندارد ، به تعاریف دیگر دمای اکستریم کمترین و یا حداقل دماییست که بدن یک زن به طور معمول و عادی در طول خواب شبانه به مدت شش ساعت دارد.

به صورت خلاصه بدن هر فرد می‌تواند تا دو درجه افت فشار را تحمل نماید ولی بیش از آن را نمی‌تواند. هیپتوترمی زمانی روی می‌دهد که دمای بدن به ۳۵ درجه سانتی‌گراد برسد. بدن هر فرد حداقل دما را می‌تواند تا 6 ساعت بدون اینکه دچار هیپتودرمی شود تحمل کند. پس با این‌ وجود نیازی به توجه نسبت به دمای اکستریم در هنگام خرید کیسه خواب با این ویژگی نیست.

انتخاب کیسه خواب

راهنمای انتخاب کیسه خواب دمای کیسه خواب

انتخاب کیسه خواب با توجه به فصل سفر را معمولا به صورت زیر تقسیم بندی میکنند :

  • کیسه خواب های تابستانه : مناسب برای دماهای محیط بالای 20 درجه سانتی گراد
  • کیسه خواب های سه فصل : مناسب برای بازه دمایی محیطی 0 الی 20 درجه سانتی گراد
  • کیسه خواب های زمستانه : مناسب برای دماهای محیطی زیر 0 درجه سانتی گراد

پوشش یا عایق در انتخاب کیسه خواب :

کیسه خواب ها از نظر پوششی و یا عایقی به دو دسته کلی کیسه خواب پر و کیسه خواب الیاف تقسیم بندی میشوند و هر کدام از آنها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند که این مورد نیز در انتخاب کیسه خواب اهمیت بسیار بالایی دارد در ادامه به توضیح هر کدام میپردازیم.

نکته : باید توجه داشت به هیچ عنوان نمیتوان به طور کلی کیسه های پر و یا الیاف را بر دیگری برتر دانست ، هر کدام با توجه به شرایط محیطی و نوع استفاده کاربر بستگی دارد و تمام کمپانی های بزرگ تولید کنننده کیسه خواب هر دو مدل پوششی را تولید و عرضه میکنند.

پوشش یا لایه خارجی کیسه خواب :

قسمت پوشش خارجی کیسه خواب ها معمولا از جنس نایلون یا پلی استر و یا ترکیبی از هر دو تشکیل میشود ، دلیل استفاده از این متریال افزایش مقاومت کیسه خواب در برابر نفوذ آب و رطوبت میباشد.

کیسه خواب های پر :

کیسه های پر کیسه خواب هایی هستند که در قسمت عایق آنها از پر انواع پرنده ها استفاده میشود ، کیفیت این پرها علاوه بر نوع پرنده ، با توجه به نسبت پر به ساقه نیز مشخص میشوند ، به طور مثال در کیسه خواب کوهنوردی دیوتر ASTRO 550 REG از پر اردک با کیفیت پر به ساقه 80 به 20 استفاده شده است که نشان دهنده نرمی و لطافت بالای کیسه خواب میباشد.

کیسه خواب پر بیشتر برای کسانی که به نقاط مرطوب سفر میکنند مورد استفاده قرار میگیرد ، کیسه خواب های پر عایق های رطوبتی و گرمایی مناسبی هستند و از تراکم پذیری یا فشردگی بالایی نیز برخوردار میباشند ، اما در قبال این مزایا یک سری معایب هم دارند ، کیسه خواب های پر به دلیل جذب رطوبتی بالا سبب چسبیده شدن پر ها به یکدیگر شده و خشک شدن آنها زمان زیادی میبرد.

مزایا

  • حفظ دمای مناسب
  • تراکم پذیری یا فشردگی بالا
  • وزن سبک تر و قابلیت حمل راحت‌ تر
  • گرم شدن سریع تر

معایب:

  • نیاز به مراقبت بیشتر
  • جذب رطوبت بالا
  • چسبندگی پر ها در شرایط مرطوب
  • زمان طولانی برای خشک شدن

انتخاب کیسه خواب- کیسه خواب پر دیوتر

کیسه خواب های الیاف :

کیسه خواب های الیاف در اکثر مناطق قابل استفاده هستند و رطوبت را به سختی جذب میکنند و در زمان کمتری خشک میشوند، این کیسه خواب ها حافظ گرمایی مناسبی هستند و نیاز به مراقبت کمتری دارند ، اما از معایب آنها میتوان به سنگینی بیشتر و فشردگی کمتر نسبت به کیسه خواب های پر اشاره نمود.

در این کیسه خواب ها از الیاف های مصنوعی با کیفیت های مختلف استفاده میشود اما اکثر کمپانی های بزرگ تولید کننده کیسه خواب مانند کمپانی محبوب HUSKY در اکثر کیسه خواب های الیاف خود از الیاف فیبر استفاده میکنند به عنوان مثال در کیسه خواب کوهنوردی هاسکی HUSKY مدل ESPACE از الیاف فیبر تو خالی7 کاناله هالو فیبر 7Channel Hollow Fiber استفاده شده است.

مزایا

  • ۷۰ درصد قابلیت عایق بودن بیشتر در برابر نفوذ آب
  • نیاز به مراقبت کمتر
  • جذب رطوبت سخت‌ تر
  • زمان کوتاه برای خشک شدن

معایب:

  • وزن سنگین‌ تر نسبت به کیسه‌ خواب پر
  • فشردگی کمتر
  • نیاز به زمان طولانی‌ تر برای گرم شدن

انتخاب کیسه خواب - کیسه خواب الیاف دیوتر

بیشتر بدانید: اگه میخوای بدونی چه لوازمی توی برنامه های کوهنوردی باید انتخاب کنی و برای برنامه ات مناسبه حتما به مقاله انتخاب لوازم کوهنوردی یه سر بزن

طراحی ظاهری و فیزیکی کیسه خواب در انتخاب کیسه خواب :

اکثر کیسه‌ خواب‌ ها به دو صورت مومیایی و یا مستطیلی شکل طراحی میشوند ، البته کمپانی های تولید کننده کیسه خواب مدل های دیگری را نیز تولید میکنند که به دلیل انگشت شمار بودن و یا اختصاصی بودن این نوع کیسه خواب برای فعالیت های مشخص و خاص ما در این مقاله فقط به معرفی دو مدل اصلی و پر استفاده در فعالیت های کوهنوردی و کمپینگ اشاره میکنیم.

کیسه خواب های مومیایی :

این نوع کیسه خواب ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که از انتهای سر به انتهای پا مخروطی می‌شوند ، به گونه ای که عرض کیسه خواب در قسمت پاها کمتر ( باریک ) بوده و در قسمت سرشانه عریض تر میباشد.

مزیت اصلی این نوع کیسه خواب ها کاهش هدر رفتن انرژی به دلیل فضای فشرده آن است که این ویژگی منجر به گرم ماندن داخل کیسه خواب در مدت زمان طولانی تری می‌شود. علاوه بر این در کیسه خواب های مومیایی قسمت پاهای کاربر که در برابر سرما ضعیف تر هستند گرم تر میمانند.

اما طراحی کیسه خواب های مومیایی کاملا بر اساس آناتومی بدن انشان هنگام خواب انجام شده و هیچ‌گونه فضای اضافی برای غلت زدن وجود ندارد ، این طراحی برای افرادی که در هنگام خواب نمیتوانند به صورت فشرده استراحت کنند یا به اصلاح در خواب غلت میزنند شاید کمی اذیت کننده باشد ، البته تولید کنندگان مطرح و بزرگ دنیا مانند کمپانی دیوتر برای حل این مسئله در طراحی مدل های مومیایی خود خاصیت کشسانی بالایی را ایجاد نموده اند که برای این نوع کاربران احساس راحتی بهتری را ایجاد شود.

در تصویر زیر چند نمونه کیسه خواب مومیایی از محصولات تولیدی چند کمپانی بزرگ دنیا شامل کمپانی MILLET , DEUTER , SALEWA و FERRINO را مشاهده میکنید.

انتخاب کیسه خواب - کیسه خواب های مومیایی

کیسه خواب های مستطیلی :

کیسه‌ خواب‌ های مستطیلی به گونه ای طراحی شده اند که فضای آزاد بیشتری را به کاربر میدهد و برای کاربرانی که هنگام استراحت به فضای زیادی نیاز دارند و یا اصطلاحا در خواب غلت میزنند گزینه مناسبی میباشد ، این نوع کیسه خواب ها به دو صورت تک نفره و دو نفره طراحی میشوند و معمولا به دلیل وجود زیپ های سرتاسری ، قابلیت باز شدن به به صورت کامل را دارند که میتوان به عنوان پتو نیز از استفاده آن نمود.

اما این نوع کیسه خواب ها به دلیل فضای باز زیاد ، باعث اتلاف انرژی بیشتری نسبت به مدل های مومیایی شده و معمولا از وزن بیشتری نیز برخوردار هستند.

در تصویر زیر چند نمونه از کیسه خواب های مستطیلی تولید کمپانی های بزرگ MILLET , DEUTER , NORTHFACE و FERRINO را مشاهده میکنید.

انتخاب کیسه خواب - کیسه خواب های مستطیلی

چند نمونه کیسه خواب مستطیلی دو نفره :

انتخاب کیسه خواب- کیسه خواب دونفره مستطیلی

انواع کیسه خواب بر اساس سن و جنسیت :

علاوه بر ویژگی های کلی که برای کیسه خواب ها معرفی شد ، حال این کیسه خواب ها بر اساس رده سنی و جنسیت نیز تقسیم بندی میشوند و ویژگی های مخصوص به خود را دارند ، منظور از رده سنی ، کیسه خواب های مخصوص کودکان و نوجوانان بوده که بعضی از کمپانی های بزرگ تولید کننده کیسه خواب در دنیا برای این سنین هم کیسه خواب های مخصوصی طراحی و تولید میکنند ، علاوه بر این کیسه خواب هایی مخصوص خانم ها نیز طراحی میشود که قابلیت های مخصوص به خود را دارد در ادامه به توضیح هر کدام خواهیم میپردازیم.

کیسه خواب مخصوص کودکان و نوجوانان :

برخی از کمپانی های بزرگ دنیا مانند کمپانی DEUTER یا HUSKY به طراحی و تولید کیسه خواب هایی مخصوص کودکان و نوجوانان میپردازند که در تولید آنها به نکات مخصوص آناتومی بدن کودکان نیز توجه میشود ، اما علاوه بر ویژگی هایی که در راهنمای انتخاب کیسه خواب معرفی شد و برای تمامی کیسه خواب ها یکسان است ، یک ویژگی مخصوص کیسه خواب های کودکان وجود دارد که آن قابلیت تنظیم قد کیسه خواب است ، به دلیل اینکه کودکان و نوجوانان در سنین رشد هستند ، برخی از کیسه خواب هایی که مخصوص کودکان طراحی و تولید میشود از قابلیت تنظیم قد برخوردار هستند تا کاربر بتواند در در یک بازه سنی مشخص از کیسه خواب استفاده نماید ، یک نمونه کیسه خواب کودک که از طراحی هوشمندانه ای برخوردار است و قابلیت تنظیم قد نیز دارد کیسه خواب کودک هاسکی مدل KIDS MAGIC است که توسط کمپانی بزرگ HUSKY طراحی و تولید شده است.

انتخاب کیسه خواب- انواع کیسه خواب کودک

کیسه خواب مخصوص خانم‌ ها :

کیسه خواب های مخصوص خانم ها معمولا همان ویژگی های اصلی دما ، نوع عایق و تمام مورادی که در قبل اشاره شد را دارند اما تفاوت اصلی آنها در نوع طراحی ظاهری یا فیزیکی آنهاست ، کیسه خواب مخصوص خانم ها معمولا از قد کوتاه تر و عرض شانه کمتری برخوردار هستند و با توجه به آناتومی بدن خانم ها طراحی و تولید میشوند ، اکثر کمپانی های تولید کننده کیسه خواب مانند DEUTER , HUSKY MILLET , NORTHFACE , FERRINO و ... کیسه خواب های مخصوص خانم ها تولید میکنند ، یک نمونه کیسه خواب مناسب خانم ها کیسه خواب هاسکی مدل APOLLO LADIES بوده که توسط کمپانی پر طرفدار HUSKY تولید شده است.

تنفس پذیری در انتخاب کیسه خواب :

از دیگر ویژگی های حائز اهمیت در که انتخاب کیسه خواب میبایست به آن توجه کرد ، قابلیت تنفس پذیری کیسه خواب است ، میزان تنفس پذیری کیسه خواب به عوامل زیادی از جمله جنس پارچه و متریال های بکار رفته در ساخت ، تکنولوژی های استفاده شده و نوع طراحی کیسه خواب ارتباط مستقیم دارد ، برای ایجاد تنفس پذیری در کیسه خواب معمولا از یک لاینر استفاده میشود که علاوه بر حفظ دمای بدن و همچنین حفظ مقاومت در برابر نفوذ آب و رطوبت ، سبب جذب تعریق و رطوبت بدن شده و آن را به لایه بیرونی منتقل می‌کند و اینگونه سبب کاهش تعریق و در نتیجه استراحت هرچه بهتر میشود.

سایز کیسه خواب در انتخاب کیسه خواب :

نکته دیگری که در انتخاب کیسه خواب باید بدانید ، سایزبندی بعضی از کیسه‌ خواب‌ هاست ، برخی کیسه خواب ها بر اساس طول و عرض به دودسته Long و Regular تقسیم می‌شوند که در زیر به توضیحات مربوطه به آن می‌پردازیم.

  • کیسه‌های خواب‌ Regular :این نوع کیسه خواب ها به‌گونه‌ای طراحی شده اند که برای افراد با قد بلند مناسب نیست و معمولا برای افرادی که قد کمتر از ۱۸۰ سانتی‌متر دارند مناسب است.
  • کیسه‌های خواب‌ Long: این نوع کیسه خواب ها همانطور که از نام آن پیدا است برای افراد با قد بلند که بالای ۱۸۰ سانتی‌متر هستند.

در صورتی که سایز کیسه خواب LONG باشد برخی از کمپانی های تولید کننده در انتهای نام کیسه خواب ها واژه LONG یا L را درج میکنند ، در جدول مشخصات کیسه خواب نیز اندازه و سایز کیسه خواب وجود دارد.

حجم و وزن مناسب در انتخاب کیسه خواب  :

از دیگر معیار های با اهمیت که در انتخاب کیسه خواب مخصوصا برای کوهنوردان میبایست به آن توجه ویژه شود ، حجم و وزن آن است که باید با توجه به نوع مکان و نوع برنامه انتخاب شود. طبیعت‌گردان یا کوهنوردان به دلیل کوله کِشی و فعالیت پیمایشی طولانی میبایست کیسه خواب هایی که از وزن و حجم کمتری برخوردار هستند استفاده نمایند و هر وزن اضافی می‌تواند سختی راه را چند برابر کند ، اما افرادی که از کیسه خواب برای برنامه های کمپینگ استفاده مینمایند به دلیل سفر با وسایل نقلیه ، دیگر حجم و وزن کیسه خواب جز اولویت های اصلی نیست.

بسیاری از کیسه‌ خواب‌ ها دارای روکش برزنتی و پنبه‌ای هستند ، درست است که این نوع پارچه ها مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب دارند ، ولی از آنجا که وزن و حجم بالایی دارند برای استفاده در مسیر‌های پیمایشی طولانی مناسب نیست. اما این نوع کیسه خواب ها برای افرادی که با وسیله نقلیه مسیر خود را طی می‌کنند و قصد دارند شب خارج از چادر استراحت کنند، مناسب است.

برای مشاهده کیسه خواب های کوهنوردی و طبیعت گردی به دسته بندی کیسه خواب کوهنوردی مراجعه فرمایید.

برای راهنمایی در مورد خرید لوازم خرید لوازم کمپینگ کمپینگ میتوانید به مقاله مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *