اخبار و مقالات کمپ سفر

لوازم مورد نیاز در کمپینگ

لوازم مورد نیاز در کمپینگ

لوازم مورد نیاز در کمپینگ :

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی لوازم مورد نیاز در کمپینگ و شب مانی در طبیعت بپردازیم ، امروزه تعداد علاقه مندان به انواع سفر ، روز به روز بیشتر شده و این سفر ها باتوجه به ماهیت و ویژگی های خود در قالب کمپینگ ، طبیعت گردی ، کوهنوردی و گردشگری طبقه بندی میشوند و انجام هر کدام از این سفر ها نیازمند تهیه و یا خرید لوازم کمپینگ مناسب و تجهیزات مخصوص به خود میباشد.

همراه داشتن لوازم و تجهیزات مناسب و مطمئن ، جزء ضروریات هر سفر یا کمپ بشمار میرود که بخشی از این لوازم کمپینگ سبب راحتی و لذت هرچه بیشتر در سفر شده و بخش دیگر لوازم ، امنیت و ایمنی سفر را برای کاربر به ارمغان می آورد.

افرادی که به طور مرتب به فعالیت های کمپینگ و طبیعت گردی میپردازند به دلیل کسب تجربه زیاد در این زمینه ، معمولا یک سری لوازم و تجهیزات را در تمامی سفر ها به همراه خود حمل مینمایند ، شاید در نگاه اول برای افراد مبتدی که به تازگی وارد اینگونه فعالیت های کمپینگی میشوند و یا افرادی که کمتر به اینگونه فعالیت ها میپردازند این نوع وسایل آنچنان حائظ اهمیت نبوده و یک سری از این لوازم را ضروری ندانند.

اما هر کدام از این لوازم در جایگاه و موقعیت خود بسیار کاربردی و ضروری بوده و درصورت عدم وجود هر کدام ممکن است سفر لذت خود را از دست بدهد و یا به دلیل تحمل سختی هایی که به دلیل کامل نبودن وسایل بوجود می آید تجربه خوشایندی را برای کاربر بوجود نیاورد در ادامه به معرفی برخی از این لوازم کاربردی و مورد نیاز کمپینگ خواهیم پرداخت.

قبل از پرداختن به موضوع لوازم مورد نیاز در کمپینگ ، بهتر است به بررسی چند نکته بسیار مهم بپردازیم که قبل از تهیه و خرید لوازم کمپینگ و مسافرت میبایست این نکات مورد ارزیابی قرار گرفته و بر این اساس لوازم مناسب و مورد نیاز هر نوع سفر و کمپ انتخاب گردد.

1.مدت یا طول زمان سفر :

اولین نکته قبل از هرگونه انتخاب و یا خرید لوازم کمپینگ و سفر ، توجه به مدت زمانیست که قرار است سفر به طول بیانجامد ، این موضوع که طول زمان سفر 1 روز باشد یا 5 روز در انتخاب نوع و حجم وسایل مورد نیاز بسیار تاثیر گذار میباشد.

مسلما تعداد لوازم ، نوع لوازم و حجم کوله در سفر های یک روزه که اقلب شب مانی نیز ندارند بسیار کمتر از سفر های چند روزه میباشد ، زیرا در اینگونه سفر ها نیازی به لوازمی از قبیل کیسه خواب و یا سایر لوازمی که مخصوص شب مانی میباشند نیست ، پس بهتر است قبل از شروع سفر به طور کامل مدت زمانی که قصد ماندن و سفر کردن وجود دارد مورد برنامه ریزی و برسی قرار گیرد.

لوازم مورد نیاز در کمپینگ

2.فصل سفر و دمای منطقه مقصد :

دومین نکته بسیار مهم که قبل از شروع به سفر و کمپینگ میباست بررسی گردد ، نوع فصل سفر و دمای منطقه مقصد میباشد ، معمولا در فصول سرد سال و یا سفر به مناطق سردسیر ، نیاز به یک سری لوازم گرمایشی مانند انواع پوشاک گرم (کلاه ، دستکش ، شال ، کاپشن ، جوراب ضخیم و...) و انواع تجهیزات گرمایشی مانند بخاری جیبی و کمپینگ و ... میباشد ، همچنین در فصول گرم سال نیز لوازمی چون عینک آفتابی ، کلاه آفتابگیر یا نقاب دار و... مورد نیاز میباشد.

لوازم مورد نیاز در کمپینگ

3. نوع اقامت :

نوع اقامت نیز از جمله نکات بسیار حائظ اهمیت در کمپینگ و سفر بوده که قبل از سفر جهت تهیه و خرید لوازم کمپینگ ، میبایست مورد ارزیابی قرار گیرد ، معمولا افرادی که اهل فعالیت های کمپینگ به صورت حرفه ای میباشند علاقه مند هستند در طبیعت چادر برپا نمایند و شب را داخل چادر و در دل طبیعت بگذرانند ، اما یک سری افراد در اینگونه فعالیت ها ترجیح میدهند شب را در کلبه و یا اقامت گاه های اطراف طبیعت سپری نموده و در طول روز به گشت گذار و طبیعت گردی بپردازند ، با این حال نوع لوازم و تجهیزات کمپینگ با توجه به نوع اقامت نیز تفاوت دارد.

حال با توجه به نکات ذکر شده به سراغ انتخاب و خرید لوازم کمپینگ مناسب هر سفر میپردازیم ، البته نا گفته نماند در سفر های کمپینگ و طبیعت گردی باید حدالامکان سعی شود از هر وسیله مورد نیاز ابعاد کم حجم ، سبک و در عین حال کاربردی تهیه گردد تا هم فضای کمتری را اشغال نماید هم حمل و نقل به آسانی انجام شود.

لوازم مورد نیاز در کمپینگ

1. کوله پشتی کمپینگ :

یکی از مهمترین لوازم مورد نیاز در کمپینگ کوله پشتی مناسب میباشد ، سه نکته اصلی در انتخاب کوله پشتی مناسب کمپینگ وجود دارد که میبایست در خرید و انتخاب کوله پشتی با دقت به این نکات توجه شود ، در ادامه به معرفی و برسی هر کدام میپردازیم:

1-1. ظرفیت یا حجم داخلی کوله پشتی  :

کوله پشتی های کوهنوردی و کمپینگ از نظر حجم و ظرفیت داخلی خود نیز به سه دسته کلی با توجه به طول و مدت زمان سفر تقسیم بندی میشوند 1. کوله پشتی های مناسب سفر های 1 الی 2 روزه 2. کوله پشتی های مناسب سفر های 2 الی 5 روزه 3. کوله پشتی های مناسب سفر هایی که بیش از 5 روز به طول می انجامد.

انتخاب کوله پشتی مناسب از نظر حجم ، بسیار در یک سفر خوب تاثیر گذار میباشد ، هر چقدر مقدار و نوع  لوازم کم حجم تر انتخاب گردد به نسبت به کوله پشتی با حجم کمتری نیازمندید این امر علاوه بر خستگی کمتر در طول مسیر (به جهت حمل و نقل راحتر ) ، سبب چابکی و سرعت عمل بیشتر میگردد که لذت سفر را دوچندان مینماید. حجم مناسب کوله پشتی ، مهمترین نکته در انتخاب کوله پشتی بوده که در خرید لوازم کمپینگ و سفر میبایست بسیار مورد برسی و توجه قرار گیرد.

2-1 . ویژگی ها و قابلیت های کوله پشتی مناسب کمپینگ :

کوله پشتی های کمپینگ و مسافرتی بر خلاف کوله پشتی های کوهنوردی دارای جیب و محفظه های بیشتری میباشد که جهت قرار دادن لوازم و وسایل مورد نیاز کاربردی میباشند ، تعداد جیب و محفظه کوله پشتی اولین ویژگی کوله پشتی مناسب کمپ میباشد ، علاوه بر این ، ویژگی های دیگری نظیر وجود کمربند و شانه بند ، بند های شانه نرم و راحت و استاندارد ، وجود تهویه و محفظه های ضد عرق در پوشش های قسمت کمری و شانه ، وجود کاور ضد آب یا ضد باران ( با توجه به شرایط جوی منطقه و نوع فصل ) ، استاندارد بودن کوله پشتی از نظر وزن و ارگونومیک بودن جهت توزیع مناسب بار بر روی بدن ( به دلیل عدم آسیب به بدن و کمر در استفاده طولانی مدت ) میبایست در انتخاب صحیح کوله پشتی مورد ارزیابی و برسی قرار گیرد.

3-1. متناسب بودن کوله پشتی با توجه به جثه و جنسیت :

امروزه کوله پشتی ها مانند سایر لوازم بر اساس جنسیت افراد نیز طراحی و تولید میگردند ، کوله پشتی هایی مخصوص بانوان وجود دارد که با توجه به عرض شانه باریکتر و جثه ریزتر بانوان نسبت به آقایان برای استفاده بانوان بسیار مناسب تر میباشد ، لازم به ذکر است آقایانی که دارای جثه و اندامی ریز هستند نیز میتوانند از این کوله پشتی ها جهت راحتی بیشتر در حمل و نقل ، استفاده نمایند.

علاوه بر این یک سری افراد دارای قد بلند و اندام درشتی هستند که میبایست با توجه به نوع جثه ، کوله پشتی مناسب خود را انتخاب نمایند.

لوازم مورد نیاز در کمپینگ

بیشتر بدانید: اگه میخوای بدونی چجوری کوله پشتی مناسب برنامه ات رو انتخب کنی به مقاله انتخاب کوله پشتی کوهنوردی مناسب رو بخون

2. چادر مسافرتی و کمپینگ :

چادر کمپینگ مهمترین وسیله برای یک کمپینگ خوب بشمار میرود ، در اصل کمپینگ بدون چادر زدن در دل طبیعت از معنای واقعی کمپینگ دور میشود.

چند فاکتور مهم در تهیه و انتخاب چادر وجود دارد که شامل ظرفیت چادر ، شرایط جوی و محیطی کمپ ( از نظر بارانی یا طوفانی بودن منطقه کمپینگ ) ، نوع چادر از نظر سرعت باز و بسته نمودن ، وزن . ابعاد چادر میباشد.

ذکر یک نکته در اینجا حائظ اهمیت است که چادر های کمپینگ با چادر های کوهنوردی تا حدودی تفاوت دارد ، چادر های کوهنوردی به دلیل اینکه در ارتفاعات بالا و شرایط جوی بسیار سخت ممکن است برپا شود به نسبت دارای ارتفاع کمتری بوده و اکثرا به صورت عصایی و یا مدل کله گاوی طراحی میگردند که با زمین اصطحکاک بیشتری بر قرار نموده و باد و طوفان بر روی چادر کمتر تاثیر گذار باشد ، علاوه بر این بر پایی چادر های کوهنوردی حرفه ای به نسبت مشکل تر میباشد

اما چادر های کمپینگ به دلیل اینکه معمولا در دل طبیعت و شرایط جوی معمولی برپا میشوند دارای ارتفاع بلندتری بوده و اقلب به صورت فنری طراحی میگردند که به راحتی برپا و جمع میشوند ، نکته مهم دیگر در چادر کمپینگ وزن و ابعاد چادر میباشد که میبایست چادر به دلیل راحتی در حمل و نقل و جا به جایی از وزن و حجم مناسبی برخوردار باشد.

بنا بر این در خرید لوازم کمپینگ و انتخاب چادر مناسب میبایست به این نکات توجه گردد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد چادر های کمپینگ و کوهنوردی میتوانید به مقاله انواع چادر کوهنوردی مراجعه کنید.

لوازم مورد نیاز در کمپینگ

3. فلاسک و قمقمه مسافرتی و کمپینگ :

از دیگر لوازم مورد نیاز در کمپینگ که بسیار کاربردی و ضروری میباشد فلاسک ، ماگ یا قمقمه میباشد که شاید در ابتدا به آن توجه چندانی نشود ، اما یک فلاسک مناسب و کاربردی میتواند در برنامه های کمپینگ و طبیعت گردی به لذت بردن هرچه بهتر از طبیعت و کمپینگ کمک کند، نوشیدن آب یکی از احتیاجات روزمره انسان بوده که در فعالیت های کمپینگ نیاز به آن بسیار بیشتر میگردد ، از آنجایی که ممکن است در دل طبیعت دسترسی به آب آشامیدنی بسیار سخت باشد میبایست یک فلاسک یا ماگ با ظرفیت مناسب همیشه در کوله پشتی وجود داشته باشد که بتواند ساعت های طولانی آب آشامیدنی مورد نیاز را (بدون تغییر دما و خواص آب ) در خود ذخیره نماید ، در خرید لوازم کمپینگ و سفر میبایست به فلاسک یا ماگ توجه ویژه ای شود.

جهت مشاهده فلاسک های کوهنوردی و کمپینگ اورجینال به دسته بندی فلاسک کوهنوردی مراجعه نمایید.

لوازم مورد نیاز در کمپینگ

4. لباس یا پوشاک کمپینگ :

لباس و پوشاک کمپینگ نیز با توجه به شرایط منطقه ای از نظر فصلی و پوششی (جنگل ، کویر ، دشت ، کوه و ...)  میبایست انتخاب گردد ، در فصول سرد سال دستکش ، کلاه پشمی ، کاپشن و سایر پوشاک گرم و در فصل تابستان کلاه آفتابگیر ، عینک و ... مورد نیاز است ، کفش مناسب در کمپینگ نیز با توجه به پوشش منطقه ای کمپ ، میبایست یک کفش مناسب (مقاوم در برابر آب برای مناطق جنگلی رودخانه دار ، تهویه دار جهت استفاده در کویر و دشت در فصول گرم سال) انتخاب گردد.

لوازم مورد نیاز در کمپینگ

5. زیر انداز و کیسه خواب کمپینگ :

کیسه خواب یکی دیگر از لوازم مورد نیاز در کمپینگ بوده که جزء لوازم ضروری و بسیار کارآمد و کاربردی در کمپینگ میباشد ، کیسه خواب ها دارای درجه دمایی مختلفی میباشند که این درجه دمایی بیشتر برای کیسه خواب ها در فعالیت های کوهنوردی اهمیت بیشتری دارد زیرا کمپ معمولا در دماهای خیلی پایین و خیلی بالا انجام نمیشود ، پس برای انتخاب کیسه خواب کمپینگ درجه دمایی کیسه خواب اهمیت زیادی ندارد و بیشتر جنس و الیاف سازنده ، حجم و وزن کیسه خواب اهمیت بالایی دارد و میبایست با توجه به جثه و قد افراد کیسه خواب مناسب انتخاب گردد.

یک نکته بسیار مهم که در استفاده از کیسه خواب اهمیت دارد زیر انداز است ، قبل از استفاده از کیسه خواب بهتر است از یک زیر انداز مناسب در زیر کیسه خواب استفاده شود ( جهت راحتی در هنگام استراحت و اذیت نشدن بدن توسط سنگ ریزه های موجود بر روی زمین و عدم نفوذ دمای زمین به بدن ).

زیر اندازهای کمپینگ معمولا بسیار سبک و کم حجم طراحی و ساخته میشوند که حمل و نقل آنها به راحتی انجام میشود و حتی میتوان توسط بند های مخصوص ، بر روی کوله پشتی نصب نمود.

لوازم مورد نیاز در کمپینگ

6. لوازم پخت و پز مسافرتی و کمپینگ :

لوازم و وسایل پخت پز جزء وسایل اختصاصی و کاربردی در هر کمپینگی بشمار میرود ، لوازم پخت و پز شامل انواع اجاق های خوراک پزی کوچک و جمع جور و ست غذاخوری کمپینگ که شامل قابلمه ، ماهیتابه ، بشقاب ، لیوان ، قاشق و چنگال و... میباشند که معمولا این ست ها مخصوص کمپینگ و در ابعاد کوچک و وزن بسیار سبک طراحی و ساخته شده و علاوه بر اشغال فضای کم در کوله پشتی بسیار کاربردی میباشند.

در خرید لوازم کمپینگ و انتخاب لوازم پخت و پز میبایست به وزن ، ابعاد و کاربردی بودن این لوازم با توجه به ظرفیت افراد در کمپ توجه نمود.

لوازم مورد نیاز در کمپینگ

7. چراغ قوه و نورافکن کمپینگ :

جهت روشنایی در داخل چادر و یا گشت و گذار و جستجو در اطراف کمپ و یا علامت دادن (در مواقع خطر و یا هشدار) ، نیاز به یک چراغ قوه ، نورافکن و یا فانوس چادری میباشد که علاوه بر ایجاد روشنایی مورد نیاز ، توانایی کار تا چندین ساعت را داشته باشد.

امروزه چراغ قوه های مخصوص کمپینگ زیادی وجود دارد که علاوه بر حجم کم و وزن سبک دارای امکانات و قابلیت های بسیار زیادی نیز میباشند و قادرند تا ساعت ها به صورت مداوم محیط را روشن نمایند ، این چراغ قوه ها به صورت شارژی و خورشیدی (شارژ باتری توسط نور خورشید در روز و ذخیر آن هنگام استفاده در شب ) بوده و نه تنها برای روشنایی بلکه مانند پاور بانک جهت شارژ گوشی های موبایل و لوازم الکترونیکی نیز بکار میروند.

لوازم مورد نیاز در کمپینگ

8. سایر لوازم مورد نیاز در کمپینگ :

یک سری ابزار و لوازم کمپینگ بسیار کاربردی دیگری وجود دارد که در ابتدا شاید به چشم نیامده و مورد توجه قرار نگیرند ، اما در شرایط مختبف کمپ ، جزء ضروری ترین لوازم و وسایل بشمار میرود.

گاهی در فعالیت های کمپینگ نیاز به روشن نمودن آتش جهت پخت و پز غذا و یا گرم شدن و... میباشد ، اما گاهی به دلیل شرایط مرطوب منطقه ممکن است کبریت مرطوب شده باشد و یا گاز فندک به اتمام رسیده یا خراب شده باشد در این صورت لوازمی چون آتش زنه که نیاز به هیچ منبع اشتعال زا ندارد بسیار کاربردی میباشد یا گاهی در کمپینگ ها نیاز به جمع آوری و برش چوب و هیزم میباشد یا جهت باز نمودن درب کنسرو و یا قوطی های غذا نیاز به درب باز کن باشد که در اینصورت وجود یک ابزار چندکاره که شامل اره و درب بازکن و سوزن (جهت دوخت و دوز البسه پاره شده) و ... میباشد ، بسیار کارآمد است.

همانطور که میدانید حادثه هیچوقت خبر نمیکند و در فعالیت های کمپینگ نیز ممکن است زخم و یا جراحتی بوجود بیاید که وجود یک جعبه کمک های اولیه که شامل انواع دارو و پانسمان مختصر و کاربردی باشد نیز بسیار مورد نیاز است ، علاوه بر این ، وسایل دیگری شامل قطب نما، چاقو جیبی ، ساعت های چند کاره ، طناب ،  کیسه پلاستیکی زیپ دار  (جهت بسته بندی انواع غذا )، مایع شستشو و...  از جمله لوازم دیگری ست که میباست در فعالیت های کمپینگ به همراه داشت.

در این مقاله سعی شد تمامی موارد و نکاتی که در خرید لوازم کمپینگ مهم میباشد به صورت مختصر معرفی و مورد بررسی قرار گیرد ، جهت مشاهده و خرید محصولات کمپینگ و مسافرتی و کسب اطلاعات بیشتر به دسته بندی لوازم کمپینگ و سفر مراجعه نمایید.

5 دیدگاه در “لوازم مورد نیاز در کمپینگ

  1. عبدالله حق گو گفت:

    بسیار عالی بود مطالبی که یادداشت وارائه کردید .خیلی کاربردی است

    1. admincampsafar گفت:

      خوشحالیم که براتون مفید بوده

  2. admincampsafar گفت:

    سلام ، موفق باشید

  3. هادی حدادی از زنجان گفت:

    سلام و درود خدمت شما و همکاران محترمتون ،،
    مطالبتون دقیقا نکته هایی داشتن که من بهشون نیاز داشتم و دربارش یا اصلا هیچی نمیدونستم و اگرهم میدونستم خیلی کمتر بود
    با تمام وجود بهتون خدا قوت میگم
    موفق باشین و سر بلند
    با تشکر هادی حدادی لایقی از زنجان

    1. admincampsafar گفت:

      سلام جناب لایقی ، ممنون از شما ، باعث خوشحالیه که مطالب براتون مفید بود ، موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *